آرشیو شنبه ۳۰ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۹۰
صفحه آخر
۲۴
صحنه

گزارشی از اجرای نمایش پرطرفدار در سالروز کودتای 28 مرداد

<راپورت های شبانه دکتر مصدق> میزبان خانواده مصدق

سمیه حیدرعلی (دانشجوی دکترای مدیریت رسانه)

همزمان با شصت و سومین سالگرد کودتای 28 مرداد، خانواده دکتر محمود مصدق، نوه مرحوم دکتر محمد مصدق، همسرش و علی مصدق نتیجه ذکور وی در کنار مسئولان، فعالان و علاقه مندان حوزه فرهنگ، سیاست و تاریخ در تالار وحدت به تماشای نمایش «راپورت های شبانه دکتر مصدق» نشستند.

این نمایش با نویسندگی و کارگردانی اصغر خلیلی از تاریخ 20 تیرماه در تالار وحدت، مکانی که در زمان حیات مرحوم دکتر مصدق نیز وجود داشته است، روی صحنه رفته است. داستان تئاتر روایت خطی و سیر تاریخی وقایع دوران کودتای 28 مرداد 1332 و خاکستر سکوت شب کودتا و آتش آشوب صبح روز کودتا را از منظر رسانه ها و افکار عمومی آن دوران به تصویر می کشاند.

در پلان های این نمایش قطعه هایی از اشعار معاصری که متاثر از کودتا سروده شده اند مصور یا احساس می شد. واژگانی از ابیات و اشعاری چون؛ «در آن سال کبیسه» «شهریار شهر سنگستان» آن«شهزاده از شهر خود رانده» «خانه اش آتش گرفت». آن «سردار دلیر نعره بر شهر زد»اما پاسخی نشنید، «زیرا همه ناگاه سنگ و سرد شدند» در لاله زاران. سرانجام فریاد عدالت خواهی و استقلال طلبی «آن سردار پیر شهر طلای سیاه» با نافرجامی به آغوش خاک به ودیعه گذاشته شد...

از ظرافت های طراحی صحنه این نمایش استفاده از آینه و احاطه گسترده آن در صحنه صحن دادگاه نظامی دکتر مصدق بود که نماد تجلی ذات حقیقت، بازتاب مظهریت، فرزانگی و نیز آگاهی وی بود.

مرحوم دکتر مصدق را در بسیاری از کشورها بویژه در منطقه خاورمیانه نماد استقلال ملی و عدم وابستگی می دانند. آنچنان که بواسطه رشادت ها و عملکرد وی در دادگاه لاهه و دستاوردهای ملی ای که بر لوح تاریخ و تقویم ملی ثبت شده است، وی حتی از منظر کشور انگلیس نیز نماد شجاعت و رشادت برشمرده می شود.

در میان مخاطبان «راپورت های شبانه دکتر مصدق» مقام ها و مسئولانی از جمله آقای احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، حضور داشت که در پایان اجرا از سوی نویسنده و کارگردان نمایش پیشنهاد نامگذاری خیابانی به نام «دکتر محمد مصدق» به عنوان گام کوچکی در زنده نگه داشتن یاد آن مرحوم، مطرح شد.