آرشیو چهارشنبه ۱۷‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۳۶
اقتصادی
۴

یک اقتصاددان: نرخ تورم واقعی نیست

یک اقتصاددان گفت: آمارسازی هایی که برای نرخ تورم صورت می گیرد صرفا اثر تبلیغاتی دارد و واقعی نیست. محمدرضا جهان بیگلری رئیس سابق کمیسیون پولی بانکی، سرمایه گذاری و بیمه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در گفت وگو با «نسیم آنلاین» در خصوص کاهش تورم در دولت یازدهم اظهار کرد: برای سنجش واقعی تورم می بایست شاخص ها مشخص باشد و جابجایی این شاخص ها معیار مهار تورم نیست. اقتصاد کشور در حال حاضر در رکود بی سابقه ای فرو رفته و محصولات و صنایع با دوام یا غیر ضروری بیشتر این وضعیت را احساس می کنند. از جمله آنها می توان به صنعت ساختمان اشاره کرد، که قیمت های فروش کاهش یافته و راکد است، ولی اجاره افزایش داشته است.

وی افزود: اگر اجاره منزل جایش را با فروش ملک در شاخص سنجش تورم عوض کند، آمارها کاهش در این بخش را نشان می دهند، ولی مردم نمی توانند این کاهش را لمس کنند. در ضمن این کاهش یا ثبات نسبت به سال قبل یا به صورت نقطه ای ماه قبل بوده است. اگر همین شاخص را با سه سال قبل بسنجید، مطمئن باشید افزایش داریم، در نتیجه این آمارسازی ها در نرخ تورم صرفا برای تبلیغات اثر دارد و واقعی نیست، اگر واقعا تصمیم به سنجش تورم است باید یک سری کالاهای مصرفی و ضروری کشور به عنوان شاخص ثابت و اصلی تورم انتخاب شود که قابل تغییر نباشد. آن زمان واقعا می شود تشخیص داد که تورم کاهش داشته یا خیر.

رئیس سابق کمیسیون پولی بانکی، سرمایه گذاری و بیمه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا با بیان این مطلب که «تورم هیچ وقت قابل ریشه کن شدن نیست» گفت: تا زمانی که شاخص های اقتصادی رشد داشته باشند، کاهش تورم مقطعی است و به سرعت می تواند به جایگاه قبلی برگردد. حتی می تواند در کوتاه ترین زمان سبقت قابل توجه و مهار نشدنی را هم داشته باشد.

جهان بیگلری خاطرنشان کرد: زمانی که شاخص های اقتصادی بهبود پیدا نماید و تولید داخل به حد انتظار از نظر کیفیت و ظرفیت برسد تا جوابگوی نیازهای کشور باشد، می توان تورم را مهار و به اندازه ضرورت در اقتصاد از آن استفاده نمود.