آرشیو چهارشنبه ۱۷‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۳۶
شهرستان ها
۷

تامین انرژی پاک با کشت گیاه جاتروفا

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: کشت گیاه جاتروفا به عنوان سوخت پاک برای آیندگان در خراسان جنوبی در حال بررسی است.

رضا زنگویی با بیان اینکه گیاه جاتروفا به عنوان یک سوخت سبز مورد توجه اکثر کشورهای جهان است، اظهار داشت: طی مکاتباتی با جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان خواستار انجام تمهیداتی برای کشت این گیاه در خراسان جنوبی شده ایم.

وی با اشاره به توان رشد گیاه جاتروفا در مناطق لم یزرع، این گیاه را مناسب برای کشت در منطقه گرم و خشک خراسان جنوبی دانست.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با تاکید بر اینکه این گیاه به صورت پایلوت در بندرعباس کشت شده است، افزود: مسلما کشت و بهره برداری این گیاه به عنوان جایگزین سوخت های فسیلی مصارف اقتصادی زیادی برای استان خواهد داشت ضمن اینکه انرژی پاک آینده را نیز تامین خواهد کرد.

گفتنی است؛ گیاه جاتروفا در عین حال که به شدت سمی است و هیچ گونه مصرف خوراکی حتی برای دام ندارد، به دلیل آنکه از دانه های آن که تقریبا 40 درصد روغن در خود دارد، آن را مناسب برای مصارف سوختی می کند. امروزه تولید سوخت بیودیزل به عنوان یک سوخت پاک مورد توجه جهانیان قرار گرفته است چراکه علاوه بر کاهش آلودگی هوا ناشی از استفاده بی رویه از سوخت های فسیلی، وابستگی انسان را نیز به سوخت های تجدیدناپذیر فسیلی کم می کند.

کشورهای هند، چین، مصر، تایلند، ویتنام، اندونزی، برزیل، اردن و عربستان به صورت پایلوت در حال تولید سوخت بیودیزل هستند.

در ایران نیز در حال حاضر در بندرعباس این گیاه به صورت پایلوت کشت شده است تا پس از پایان آزمایشات و تحقیقات به مرحله تجاری سازی برسد. گفتنی است؛ در حال حاضر از این گیاه به عنوان سوخت هواپیما در برخی کشورهای جهان استفاده می شود.