آرشیو چهارشنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۴۶
حوادث - اخبار کشور
۱۱

پس از اجرای آزمایشی مشاوره ژنتیک در 3 استان، تولد نوزادان معلول 30 درصد کاهش یافت

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: پس از اجرای آزمایشی مشاوره ژنتیک در استان های کرمان، یزد و شیراز شاهد کاهش 30 درصدی تولد نوزادان معلول بوده ایم.

انوشیروان محسنی بندپی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اجباری کردن مشاوره های ژنتیک را مهم ترین اولویت سازمان بهزیستی خواند و تصریح کرد: پیشنهاد ما به مجلس در رابطه با تدوین برنامه ششم اجباری کردن مشاوره ژنتیک ازدواج است که این مسئله با اجباری شدن آزمایشات ژنتیک تفاوت دارد.

محسنی بندپی با اشاره به تولد حدود 30 هزار نوزاد معلول در سال و همچنین با توجه به پیشرفت های پزشکی و مداخلات علمی در جهت کاهش این رقم، بیان کرد: در طول برنامه ششم آزمایش های ژنتیک نیز باید در بسته تعهدات بیمه پایه سلامت قرار گیرد و اکنون این طرح هم در دولت و هم در شورای عالی سلامت در دست بررسی است.

وی افزود: البته قبل از اجباری شدن سراسری مشاوره ژنتیک، از حدود یک سال و نیم گذشته این طرح در سه استان کرمان، یزد و شیراز در حال اجراست و طی یکسال و نیم گذشته شاهد کاهش 30 درصدی تولد نوزادان معلول در استان های کرمان و یزد بوده ایم. همچنین طی مدت اجرای مشاوره ژنتیک در استان های گفته شده، بیش از هزار و 300 سقط قانونی داشتیم که در آنها پس از تشخیص معلولیت کودک، ختم بارداری انجام شد. رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: پس از اتمام بارداری، برای مادرانی که قصد بارداری دوباره دارند، علاوه بر مشاوره های رایگان، در صورت نیاز به آزمایشات ژنتیک نیز سازمان بهزیستی از آنها حمایت می کند. وی میانگین هزینه انجام آزمایشات ژنتیک را دو میلیون تومان دانست و افزود: میانگین طول عمر نوزادان مبتلابه معلولیت های ژنتیکی، 17 سال بوده که بر اساس بررسی های سال 95 هزینه نگهداری هر یک از آنها ماهانه دو میلیون تومان است.