آرشیو پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۹۵، شماره ۴۶۴۶
اقتصاد
۴

آغاز توزیع کارت های اعتباری 10، 30 و 50 میلیونی

طبق دستور بانک مرکزی بناست از ابتدای مهرماه توزیع دور جدید کارت های اعتباری آغاز شود و بر همین اساس، تعدادی از بانک ها پیشتاز شده اند.

به گزارش تسنیم، بانک مرکزی که دو هفته قبل دستورالعمل جدید کارت اعتباری مرابحه را به نظام بانکی ابلاغ کرده بود، به بانک ها اتمام حجت کرد که حداکثر تا تاریخ 1/7/1395، عرضه کارت های اعتباری مرابحه در سطح شبکه بانکی کشور در چارچوب دستورالعمل موصوف امکان پذیر شود. بر همین اساس، تعدادی از بانک ها پیشتاز اجرای دستور جدید بانک مرکزی شده و با صدور اطلاعیه های جداگانه از آغاز توزیع کارت های اعتباری جدید تا روزهای آینده خبر داده اند. البته که در این طرح هم بانک های دولتی پیشتاز هستند.

دستورالعمل جدید کارت اعتباری مرابحه درحالی با هدف تسهیل استفاده از کارت های اعتباری، 18 شهریور به نظام بانکی ابلاغ شد که بانک مرکزی تلاش کرده در این دستورالعمل ابهامات قبلی کارت های اعتباری را رفع کند.

چهار تغییر مهم در دستورالعمل جدید بانک مرکزی اعمال شده که شامل ایجاد امکان بازپرداخت به صورت نسیه با اقساط 12 تا 36 ماهه علاوه بر نسیه دفعی، الزام به تخفیف اقساط زودپرداخت متناسب با مدت باقیمانده تا سررسید، عدم دریافت سود از مشتری در صورت توافق موسسه اعتباری و پذیرنده کارت و ایجاد امکان واریز وجه به کارت اعتباری است. از امتیازات کارت های اعتباری جدید این است که با اجرای دستورالعمل جدید بانک مرکزی، کارت های اعتباری با مبالغ صد تا 500 میلیون ریال بر مبنای میزان درآمد و توان بازپرداخت افراد در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت، البته براساس این طرح کارت های اعتباری با سه رنگ مختلف به ارقام صد میلیون ریال، 300میلیون ریال و 500 میلیون ریالی در اختیار مردم قرار می گیرد. از دیگر تفاوت های کارت های رنگی اعتباری جدید این است که تمام مردم می توانند متقاضی دریافت این کارت ها از نظام بانکی باشند، چراکه در طرح قبلی محدودیت در توزیع کارت های اعتباری وجود داشت و تنها کارگران و بازنشستگان می توانستند کارت های خرید را دریافت کنند. البته امکان استفاده از کارت های تا سقف 500میلیون ریالی خرید کالای ایرانی با موافقت رئیس کل بانک مرکزی تا پایان سال جاری تمدید شده است.