آرشیو پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵، شماره ۳۸۹۶
بورس
۱۰

خبر

واگذاری 6هزار و 485 میلیارد ریال سهام دولتی

سنا:از ابتدای امسال تا پایان مهرماه 6 هزار و 485 میلیارد ریال سهم دولتی توسط سازمان خصوصی سازی واگذار شده که از این میزان، یک هزار و 987میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار، 511 میلیارد ریال در فرابورس و 3987 میلیارد ریال از طریق مزایده به فروش رسیده است. همچنین از 6 هزار و 485میلیارد ریال سهم دولتی واگذار شده در این هفت ماه، 5 هزار و 523 میلیارد ریال به صورت بلوکی، 889 میلیارد ریال به صورت تدریجی و 73میلیارد ریال به صورت ترجیحی واگذار شده است. افزون بر این، از این میزان واگذاری، 6 هزار و 632 میلیارد ریال مربوط به شرکت های گروه یک ماده 2 قانون اصل 44 و 122میلیارد ریال مربوط به شرکت های گروه دو ماده 2 این قانون بوده است.

دومین شرکت فن آوری اطلاعات اروپا در راه بورس

سنا: پایگاه داده ها و نرم افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران، 10 سال قبل توسط (Atos)، شرکت فناوری اطلاعات فرانسوی که پس از شرکت (IBM GLOBAL) دومین شرکت فناوری اطلاعات در منطقه اروپا است، طراحی و پیاده سازی شد، اما به دلیل تحریم ها نوسازی آن انجام نگرفت.

پس از سپری شدن یک دهه و عبور از تحریم ها، کارشناسان شرکت «Atos» به ایران سفر کردند تا با مقامات رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار و دیگر اعضای بازار سرمایه کشور مذاکره کنند. طی نشست کارشناسان این شرکت فن آوری اطلاعات و مسوولان ارشد سازمان بورس، در مورد حضورAtos به عنوان مشاور نرم افزاری بازار سرمایه ایران گفت وگو شد.

محتوای اصلی این جلسات نوسازی و رفع اشکالات نرم افزار معاملاتی مورد استفاده در بازار سرمایه ایران و همچنین امکان استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای جدید Atos بود. Atos یک شرکت اروپایی فناوری اطلاعات است که شعبه هایی در پاریس و مونیخ دارد. این شرکت تلفیق سیستم ها و خدمات معاملاتی را با فناوری بالا، ارتباطات متحدالشکل، داده های بزرگ و امنیت سایبری، طراحی و پیاده سازی می کند.