آرشیو سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۰۴
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

تحقیر روستائیان برای دفاع از برجام در یک فیلم سفارشی

فیلم سفارشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای دفاع از تجربه ناکام برجام به تحقیر روستائیان می پردازد!

به گزارش رجانیوز، مذاکرات هسته ای و ماجرا های پس از آن سوژه خوبی برای مستند سازهای خوش ایده به حساب می آید کسانی که از دل آن بتوانند چالش های جذابی که حساسیت های عمومی هم دارد را به تصویر بکشند مطمئنا سازنده آثار مخاطب داری خواهند بود. اما همین سوژه مهم را هم می توان برای زدن حرف های سطحی و حتی تمسخر جمعی از هم وطنانت استفاده کنی کاری که سازنده مستند «برد-برد» به خوبی از عهده آن برآمده است.

اما در فیلمی که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هزینه تولید آن را داده است پایه کمدی و طنز بر تمسخر مردم استوار می شود و ما روستایی ها را به چشم افرادی ساده اندیش و عقب مانده می بینیم!

این مستند سفارشی که در سراسر آن وجه تبلیغاتی اش نسبت به دولت یازدهم به وضوح به چشم می آید تلاش می کند تا با تطبیق ماجرای مذاکرات هسته ای بر اختلافات اهالی دو روستا نسخه مذاکره و صلح را که به تعبیر خودش نسخه ای برد – برد است بپیچد. به نحوی که ما مدام از زبان اهالی روستا جملاتی را در ستایش صلح و توافق می شنویم. در مستند القا می شود که خیر و صلاح مردم در رسیدن به توافق برد – برد است و غیر از این هرچه باشد موجب نزاع و درگیری خواهد بود. نسخه ای که از بدشانسی فیلم ساز این روزها مهر ابطال بر روی آن خورده است و شاید این روش در خصوص مشکلات دو روستا که اهالی آن هم وطن هستند ممکن باشد اما در مورد نزاع عمیق و پیچیده ایران و آمریکا نتیجه همان می شود که اکنون شده است. یک قدم عقب نشینی ایران باعث شده تا آمریکا ده قدم به پیش آید.