آرشیو سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۰۴
اقتصادی
۴

هشدار وزارت نیرو؛ مصرف منابع آب تجدیدپذیر از خط قرمز جهانی عبور کرده است

وزارت نیرو اعلام کرد: حجم روان آب های فلات مرکزی در سال آبی جاری با 23 درصد کاهش به 608 میلیون مترمکعب رسیده است.

به گزارش مهر، وزارت نیرو، دیروز با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت حجم روان آب های کشور اعلام کرد: تا پایان آبان ماه سال آبی جاری حجم جریان های سطحی در فلات مرکزی، 23 درصد کاهش داشته و این در حالی است که حجم روان آب های کل کشور در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته نیز با 22 درصد کاهش همراه بوده است.

حجم روان آب های فلات مرکزی در سال گذشته 790 میلیون مترمکعب بوده که در سال جاری با 23 درصد کاهش به 608 میلیون مترمکعب رسیده است.

بر این اساس حجم روان آب های کل کشور نیز که در آبان ماه سال آبی گذشته، 5 میلیارد و 201 میلیون مترمکعب به ثبت رسیده بود، در آبان ماه سال آبی جاری با 22 درصد کاهش به 4 میلیارد و 83 میلیون مترمکعب رسیده است.

بیش از 80 درصد منابع آبی تجدیدپذیر را مصرف می کنیم

قائم مقام وزیر نیرو گفت: در حال حاضر کشور با مصرف بیش از 80 درصد منابع آب تجدیدپذیر از خط قرمز جهانی عبور کرده که بخشی از آن به خاطر محدودیت های اقلیمی و بخشی دیگر به دلیل ناهماهنگی و جزیره ای عمل کردن متولیان است.

به گزارش فارس، ستار محمودی در همایش بین المللی استفاده سالم از پساب تصریح کرد: در داخل ایران براساس آمارهای 33 ساله حدود 130 میلیارد مترمکعب آب تجدید شونده و براساس آمار 42 ساله 110 میلیارد مترمکعب آب تجدیدشونده داشته ایم.

وی با اشاره به آمارهای 48 ساله در زمینه منابع آب تجدیدشونده، اظهار کرد: این آمارها به ما می گوید که هم اکنون حدود 90 میلیارد مترمکعب آب تجدیدشونده داریم.

وی با بیان این که در محاسبات علمی از آمار شش ساله استفاده نمی شود، تصریح کرد: آمارها این مسئله را در ذهن ایجاد می کند که ایران هر روز به سمت تنگناهای آبی پیش می رود.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان این که براساس معیارهای جهانی برای رسیدن به یک کشور پایدار حداکثر استفاده از منابع تجدیدشونده 40 درصد است، گفت: اگر در کشوری 60 درصد از منابع تجدیدشونده استفاده شود آن کشور در خط قرمز قرار گرفته، این در حالی است که در ایران بیش از 80 درصد منابع تجدیدشونده استفاده می شود.