آرشیو سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۲۷
اقتصادی
۴

برجام گازی هم بی نتیجه ماند

در حالی که طی روزهای اخیر رسانه های حامی دولت با تبلیغات فراوان مدعی بودند با دیپلماسی موفق زنگنه، ترکمنستان از خواسته های خود برای صادرات گاز به ایران عقب نشینی کرده، اما قطع گاز صادراتی این کشور در روز یکشنبه، نشان داد برجام گازی دولت روحانی هم مثل برجام هسته ای بی نتیجه بوده است.

به گزارش منابع خبری از روز جمعه رسانه های زنجیره ای حامی دولت یازدهم به گونه ای نتایج مذاکرات با ترکمنستان را منعکس کردند که گویی به علت دیپلماسی قوی وزارت نفت زنگنه، ترکمن ها از بالابردن قیمت گاز صادراتی به ایران عقب نشینی کرده و پذیرفته اند با شرایط مدنظر ایران به مدت 5 سال دیگر به صادرات گاز ادامه دهند.

اما از صبح روز یکشنبه، شرکت ترکمن گاز همزمان با آغاز تعطیلات کریسمس علیرغم مذاکرات صورت گرفته بین مسئولان شرکت ملی گاز ایران و مسئولان این شرکت، گاز صادراتی به ایران را قطع کرد.

این در حالی است که روز شنبه مسئولان شرکت ملی گاز ایران در بیانیه ای اعلام کرده بودند مذاکرات شرکت ملی گاز و ترکمن گاز نتیجه داده و بر اساس تفاهم نامه ای که امضاء شده است تا 5 سال آینده واردات گاز از ترکمنستان ادامه پیدا خواهد کرد.

ترکمنستان به دلیل درخواست اضافه دریافت تقریبا 2 میلیارد دلاری از ایران گاز صادراتی به این کشور را قطع کرد.

مشرق هم در این باره نوشت: بیژن زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم نشان داده که به استفاده از ابزار رسانه برای پوشاندن سوءمدیریتش، علاقه وافری دارد. البته همراهی نشریات زنجیره ای را هم نباید از یاد برد که تمام قد در خدمت زنگنه هستند. ضمن آن که رسانه ملی نیز با هدف همراهی با دولت، هیچ گاه تمایل ندارد سوءمدیریت وزرا را منعکس کند.

همراهی رسانه های زنجیره ای با زنگنه در حدی است که وزارت نفت ناکامی هایش را پیروزی جا می زند. نتیجه اجلاس اخیر اوپک، نمونه آخر آن بود که ایران کاهش سقف تولید خود از 4 میلیون بشکه در روز به زیر 3/8 میلیون بشکه را پذیرفت اما رسانه های زنجیره ای به گونه ای این خبر را منعکس کردند که گویا زنگنه فتح الفتوح کرده است

مذاکرات گازی با ترکمنستان هم که در چند روز گذشته انجام شد، نمونه دیگری از شعبده بازی رسانه ای وزارت نفت بود.