آرشیو سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۲۷
اقتصادی
۴

علی رغم وعده رئیس جمهور برای کاهش نرخ ارز

دلار باز هم گران شد

با گذشت کمتر از 24 ساعت از وعده رئیس جمهور درباره بازگشت تعادل به بازار ارز، دلار 40 تومان گران شد.

قیمت دلار که روز یکشنبه در نرخ 3 هزار و 895 تومان توقف نموده بود، روز دوشنبه برخلاف سخنان یکشنبه شب رئیس جمهور مبنی بر بازگشت تعادل به بازار ارز، روند صعودی در پیش گرفت و با 40 تومان افزایش، به 3 هزار و 935 تومان رسید.

این در حالی است که حسن روحانی، یکشنبه شب در یک گفت وگوی تلویزیونی، تصریح کرد: رشد فعلی دوام ندارد و به نرخ تعادل بازمی گردد.

رئیس جمهور با اذعان به افزایش قیمت دلار در هفته های اخیر اظهار داشت که دلار در این 8-9 ماه به ارزهای وابسته به آن مثل درهم رشد داشته است. مخصوصا از مرداد ماه به این طرف رشد دلار خیلی زیاد بوده است و در برابر ارزها و به طور طبیعی نرخ ارز مقداری بالامی رود اما این رشد فعلی رشدی نیست که دوام داشته باشد و به نرخ متعادل بازمی گردد.

روحانی درباره اینکه گفته می شود دولت تعمدا قیمت دلار را افزایش داده است هم گفت: این طور نیست؛ قیمت ارز فراز و نشیبی دارد، اما مردم مطمئن باشند قیمت ارز به سمت افزایش نخواهد بود.

شایان ذکر است واکنش معکوس بازار ارز به وعده رئیس جمهور نشان می دهد فعالان اقتصادی دیگر حاضر به شنیدن حرف نبوده و به وعده های بدون عمل توجهی ندارند بلکه به دنبال اقدام واقعی هستند.

تصمیم های متعدد و بعضا متناقض دولت هم باعث شده اعتماد مردم به سخنان دولتمردان تضعیف شود. به عنوان مثال در حالی که دولت یازدهم از چند سال پیش وعده تک نرخی شدن ارز را داده بود، چند روز پیش، جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور دستورالعملی را با عنوان ساماندهی بازار ارز ابلاغ کرد که بر مبنای آن یک نرخ جدید به دو نرخ قبلی افزوده شد.

هم اکنون به جای ارز تک نرخی، دلار با سه نرخ مبادله ای، ساماندهی و بازار آزاد مطرح است.

بنابراین بهتر است دولت به جای صدور بخشنامه هایی که به اعتقاد کارشناسان می تواند منشا رانت های جدید باشد، باید التهابات بازار را کنترل کند. یکی از بهترین راه های این اقدام، تلاش جدی برای بستن پیمان های پولی دوجانبه و چندجانبه برای انجام مبادلات ارزی و حذف دلار از مبادلات بین المللی است که اثرپذیری اقتصاد کشور از نوسانات دلار را می کاهد.