آرشیو شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۷۶
جهان
۲۰

اسد: البغدادی دستگیر نشده است

گروه جهان/ درپی اعلام خبر دستگیری ابوبکر البغدادی، رهبر داعش ازسوی سازمان امنیت اروپا، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه این خبر را رد کرد. رئیس جمهوری سوریه نیز در مصاحبه با خبرگزاری های روسی اسپوتنیک و ریانووستی با اعلام اینکه ارتش سوریه در حمله شیمیایی به خان شیخون نقشی نداشته، با تکذیب خبر بازداشت «ابوبکر البغدادی»، سرکرده داعش توسط نیروهای سوری یا روسی در مرزهای سوریه و عراق گفت: مرزهای سوریه و عراق همچنان در تسلط گروه تروریستی داعش است و تحت کنترل سوری ها یا روس ها یا حتی غربی ها و امریکایی ها یا هر طرف دیگری قرار ندارد و تنها داعش این مرزها را تحت تصرف خود دارد.

اعتراض روسیه به سازمان ملل

وزارت خارجه روسیه در واکنش به رد پیشنهاد ایران و روسیه برای تحقیق درباره حمله شیمیایی اخیر به خان شیخون در استان ادلب سوریه توسط سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی، این اقدام را غیرقابل پذیرش خوانده و خواهان اعزام گروه های ناظر به این منطقه شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، روز پنجشنبه سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی، پیشنهاد مسکو و تهران را برای تشکیل گروهی جدید به منظور تحقیق درباره حمله شیمیایی اوایل ماه آوریل در خان شیخون سوریه که منجر به کشته شدن 100 غیرنظامی شده بود، رد کرد. این در حالی است که پیش از این نیز ایران و روسیه پیشنهاد داده بودند که کمیسیون مستقلی برای تحقیقات درباره حادثه شیمیایی خان شیخون تشکیل شود. بر این اساس نماینده انگلیس در سازمان منع سلاح های شیمیایی در صفحه خود در توئیتر نوشت: شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی قاطعانه پیشنهاد روسیه و ایران را رد کرد. وزارت خارجه روسیه بلافاصله پس از رد این پیشنهاد، از این اقدام انتقاد کرده و آن را غیرقابل پذیرش خواند.

آغاز مرحله دوم انتقال ساکنان فوعه و کفریا

در چارچوب توافق انتقال ساکنان چهار منطقه فوعه، کفریا با تروریست های مضایا و زبدانی، روز گذشته 10 اتوبوس حامل اهالی فوعه و کفریا وارد حلب شدند. در همین حال پنج اتوبوس حامل تروریست ها و خانواده های آنها نیز وارد مناطق تحت تسلط گروه های تروریستی شدند. منابع محلی در فوعه اعلام کردند، عناصر مسلح تروریست با خروج زنان و کودکان مخالفت کرده و بر خروج تعدادی از نیروهای محلی محافظ شهرهای فوعه و کفریا اصرار دارند.