آرشیو دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۸۹
جهان
۲۰

نجات 6 هزار و 168 پناهجو در آب های مدیترانه

گروه جهان/ گاردهای ساحلی ایتالیا و لیبی موفق شدند طی روزهای جمعه و شنبه، جان 6 هزار و 168 پناهجو را که در آبهای زیبا اما مرگبار مدیترانه در شرف مرگ بودند، نجات دهند. این در حالی است که گارد ساحلی لیبی خبر داده، موفق به نجات پناهجویان یک کشتی که تلاش می کردند خود را از لیبی به اروپا برسانند، نشده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، گارد ساحلی ایتالیا با صدور بیانیه ای اعلام کرد، در روزهای جمعه و شنبه قریب به 6 هزار پناهجو که با سودای رسیدن به اروپا در آب های مدیترانه سرگردان شده بودند، نجات یافتند. بر اساس این گزارش سه هزار نفر از آنها روز شنبه توسط نیروهای گارد ساحلی، ارتش و نهادهای مردمی از آب بیرون کشیده شدند. خبر نجات جان این پناهجویان در شرایطی منتشر می شود که اخیرا آژانس حفاظت از مرزهای اروپا (فرانتکس) گشتزنی کشتی های نجات سازمان هایی را که با حمایت های مردمی فعالیت می کنند، محکوم کرده و آن را موجب افزایش موج پناهجوها دانسته است.

در همین حال گارد ساحلی لیبی نیز شنبه شب اعلام کرد موفق به نجات 168 پناهجو در ساحل شهر طرابلس در غرب لیبی شده است. «اشرف بدری» از مسئولان گارد ساحلی لیبی در این باره گفت 2 کشتی مهاجرت غیر قانونی در سواحل طرابلس دیده شدند که یکی از آنها 168مسافر داشت. مسافران نخستین کشتی نجات داده شدند درحالی که امکانات برای نجات مسافران کشتی دوم فراهم نبود و موفق به نجات جان آنان نشدیم. این مسئول گارد ساحلی لیبی اعلام نکرد، شمار مسافران کشتی دوم و افرادی که گارد ساحلی لیبی نتوانستند آنها را نجات دهند، چند نفر بود.

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز در اجلاس جمعه گذشته خود در مالت در خصوص کمک به لیبی برای کنترل بحران پناهجویان به توافق رسیدند. گفتنی است، تنها در سال جاری میلادی بیش از 660 نفر در نزدیکی سواحل لیبی غرق شدند. این رقم در سال 2016 از پنج هزار نفر تجاوز می کرد.