آرشیو پنجشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۷
اقتصاد جهان
۸

آمریکایی ها مثل سابق پول پس انداز نمی کنند

داده های به روز شده دولت ترامپ نشان می دهد خانوارهای آمریکایی با کند شدن رشد دستمزدها و درآمدهایشان نرخ پس انداز خود را در پایان سال 2016 به کمترین میزان 9 سال اخیر کاهش داده اند.

به گزارش بلومبرگ، طبق بازنگری سالانه داده های تولید ناخالص ملی و داده های مرتبط به آن که توسط اداره بازرگانی منتشر شد، نرخ پس انداز شخصی در ربع چهارم سال 2016 برابر با 3/6 درصد شد که نسبت به 4/9 درصد سال گذشته دچار افت قابل توجهی شده است. این پس از نرخ 2.8 درصد پس انداز در سه ماهه پایانی سال 2007 که آمریکا وارد رکود می شد، کمترین نرخ پس انداز به حساب می آید.

آمار نشان می دهد مصرف کنندگان با ورود به سال 2017 برای حفظ سطح هزینه کرد خود کمتر پس انداز می کنند. این خیلی حائزاهمیت است؛ چراکه مصرف دوسوم اقتصاد آمریکا را تشکیل می دهد و اصلاح الگوی مصرف می تواند کند شدن میزان خرید در ربع اول را توضیح دهد.

نرخ پس انداز در سه ماهه اول سال 2017 تا حدودی بهبود یافت و به 3/9 درصد رسید. در ربع دوم نرخ پس انداز با کمی تغییر به 3/8 درصد رسید.

کاهش شدید نرخ پس انداز از مقدار تخمین زده شده 5/7 درصد به 4/9 درصد برای کل سال 2016 منعکس کننده نرخ پایین دستمزد و درآمد نیروی کار است. نرخ دستمزدها پس از این که سال 2015 افزایش 4/9 درصدی داشت در سال گذشته تنها 2/8 درصد رشد کرد.

براساس داده های به روز رسانی شده رشد اقتصادی، در حال حاضر یکی از کندترین رشدهای اقتصادی در چند سال اخیر است و رشد متوسط سالانه 2016 برای نهمین سال برابر با 2/2 درصد ثبت شد.