آرشیو چهارشنبه ۲۵ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۹۸
فرهنگ و هنر
۱۶
کتاب

چرا کتاب های «موفقیت» می فروشد؟

عماد افروغ، جامعه شناس درباره علل گرایش جوانان به کتاب هایی با موضوع موفقیت گفت: نسل جدید در جمهوری اسلامی ایران چه می بیند؟ از چه بهره مند می شود؟ آن ابعاد عرفانی و ملکوتی و اخلاق کجاست و باید کجا ببیند؟

به گزارش فارس، افروغ گفت: «بعضی از کتاب های روانشناسی که وارد بازار شده است طرفداران زیادی دارد از جمله کتاب هایی که راه های کوتاهی را برای موفقیت بیشتر، پولدار شدن، رسیدن به آرامش معرفی می کنند یا معنویت های نو را تبلیغ می کنند و عمدتا ترجمه ای هستند، علت استقبال مردم را در چه می بینید؟ یکی از دلیل هایش این نیست که ما به ازای اسلامی نداریم یا این که نوع علاقه مندی مردم تغییر کرده است؟»

این جامعه شناس با ذکر این مقدمه، افزود: «ما آنطور که باید و شاید به نیازهای عاطفی و معنوی نسل جدید توجه نکردیم، آن چیزی که مشهود است این است که فضای عمومی کشور به ویژه فضای رسمی که به هر حال بخشی از وظیفه ارضای نیازی عرفانی و معنوی نسل جدید بر عهده اوست، بیش از حد سیاست زده و اقتصادزده شده است و مایه تاسف است و در واقع این هیچ نسبتی نه با فرهنگ و هویت ما دارد، نه با انقلاب اسلامی دارد، نه با عطش ها و نیازهای جامعه ما دارد».