آرشیو پنجشنبه ۱۶‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۶۵۸۹
اقتصادی
۶
با خصوصی ها

زمزمه افزایش قیمت آهن

تا چند هفته پیش خبر افزایش 43 درصدی قیمت آهن آلات تیتر اخبار بود و این موضوع نگرانی هایی را در بین خریداران مسکن و حتی فعالان بازار آهن ایجاد کرد چرا که با وجود رکود در بازار، قیمت ها گران شد.اما به گفته محمد آزاد رئیس اتحادیه آهن آلات «بازار آرام شده است و قیمت ها روند افزایشی ندارد. این اطمینان را می توانم بدهم که قیمت ها دیگر دستخوش تغییر نخواهد شد.» ولی این جمله هنوز بر نگاه سازندگان مسکن تاثیر نگذاشته است و آنها معتقدند که بازار مثل گذشته آرام نیست و حتی فروشندگان آهن آلات هم می گویند زمزمه افزایش مجدد قیمت ها شنیده می شود.

آزاد معتقد است:«افزایش قیمت صورت گرفته باعث تعجب فعالان این صنف هم شد. پیش از این گران شدن قیمت آهن را به شکلی که اتفاق افتاد پیش بینی نکرده بودیم لذا در شرایطی که بازار با رکود روبه رو است هر گونه رشد قیمت به ضرر واحدهای صنفی و حتی تولیدکنندگان تمام می شود.»

دلایل افزایش قیمت آهن را می توان در سه موضوع مورد ارزیابی قرارداد. یکی از دلایل به افزایش قیمت های جهانی برمی گردد در حالی که قیمت های داخلی نباید متاثر از جهانی باشد زیرا تمام مواد اولیه کارخانه های تولید آهن اعم از زغال سنگ و گندله از داخل تامین می شود و قیمت اینها ربطی به خارج ندارد. همچنین قیمت نیروی کار و هزینه برق و انرژی نیز در ایران ارزانتر از خارج است پس نباید قیمت آهن آلات براساس خارج تعیین شود. یکی دیگر از دلایل گرانی آهن این است که چون صادرات آزاد است لذا تولیدکنندگان ترجیح می دهند به محض افزایش قیمت ها در خارج، محصولات خود را صادر کنند و کمتر آن را به داخل بدهند. دلیل سوم افزایش قیمت ها به افزایش قیمت مواد اولیه فولاد نظیر سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی برمی گردد.