آرشیو سه‌شنبه ۲۸‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۶
صفحه آخر
۲۰
نگاه ویژه

نوآوری مستمر

محمد احسانی ( مدیر شبکه نسیم)

براساس نتایج آخرین نظرسنجی ها، برنامه خندوانه تا پایان مرداد بیش از 71درصد مخاطب داشته و به نظر می رسد با برگزاری مسابقه ادابازی، مخاطبان این برنامه در شهریور ماه رشد پیدا کرده باشد.

عوامل متعددی در موفقیت این برنامه تاثیر داشته است، از مدیران تلویزیون و نحوه مواجهه آنها با این برنامه بگیرید تا تک تک افرادی که سهمی در تولید برنامه دارند، اما در کنار این عوامل متعدد و متنوع، مهم ترین و موثرترین ویژگی خندوانه که زمینه موفقیت و تداوم آن را فراهم کرده، نوآوری مستمر در این برنامه است.

در برهه های زمانی منظم و حساب شده، ایده های جدید به برنامه تزریق شده است و اتفاق های اساسی و تاثیرگذار برای حفظ ارتباط با مخاطبان طراحی شده است. شاید این ایده ها همیشه موفق نبوده، اما طراحی و ایده پردازی در این برنامه متوقف نشده است.

پویایی، تجربه گرایی و نوآوری باعث شده حتی ایده های نه چندان موفق و مسائل و موضوعات حاشیه ای هم به جایگاه خندوانه نزد مخاطب آسیب جدی وارد نکند.

شاید نتوان درباره سهم تلویزیون و مدیران رسانه ملی در حمایت از این برنامه سخنی گفت و در این زمینه سکوت مناسب تر باشد، اما نمی توان از سهم مخاطب فعال و ارتباط دوسویه مخاطبان با برنامه حرفی نزد. گرچه این همراهی و ارتباط دوسویه حاصل همان ایده های نوآورانه و خلاقانه در برنامه خندوانه و جنس این برنامه است، اما همین ارتباط دوسویه در شکل گیری سرمایه های اجتماعی بزرگ و تاثیرگذار، نقش فوق العاده داشته است.

برنامه خندوانه تماشاگرانش را به مثابه سرمایه های اجتماعی وارد میدان کرده و مشوق آنها برای انجام کارهای بزرگ بوده است.

بسیج کردن این نیروی انسانی باعث شده، جنبش های اجتماعی ارزشمندی ایجاد شود و اتفاقات مهمی با همکاری مردم رقم بخورد. این جنبش ها، پویش ها و کارهای عام المنفعه درواقع تاثیرات ثانوی و عمیق تر برنامه خندوانه محسوب می شود که رشد مخاطبان را به همراه داشته است.

طبیعی است که مدیران سیما و شبکه نسیم از چنین برنامه ای حمایت کنند، به آن توجه داشته باشند و زمینه را برای تداوم برنامه فراهم کنند. نه تنها خندوانه بلکه هر برنامه ای با چنین ظرفیتی مورد توجه و حمایت مدیران تلویزیون قرار خواهد گرفت. خندوانه نیز زیر همان چتر حمایتی، با تلاش و نوآوری های سازندگانش باردیگر به تلویزیون برمی گردد و فصل پنجم آن بزودی مهمان خانه های مردم ایران خواهد بود.