آرشیو یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۰۲
فرهنگ و هنر
۲۲

پروانه سلحشوری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: موسیقی در ایران، جزیره ای سرگردان است

پروانه سلحشوری، عضو کمیسیون فرهنگی دوره دهم مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی با ایلنا بسیاری از مسائل و مشکلات موجود در فضای فرهنگی کشورمان را ناشی از قوانین نانوشته ای دانست که در کتاب قانون وجود ندارند و باید برداشته شوند.

سلحشوری درباره جزیره سرگردان موسیقی و برخوردهای سلیقه ای با این حوزه گفت: به نظرم؛ قانون سکوت ندارد و متولی تمام اینها در وزارت ارشاد مشخص شده است؛ اما بی قانونی حاکم است. هر کسی در این زمینه به صورت جزیره ای و سلیقه ای و به صورت غیرقانونی در این زمینه عمل می کنند و باید خودشان را با وزارت ارشاد هماهنگ کنند.

این چندصدایی فرهنگی باید خاتمه پیدا کند این مساله بسیار مهمی است چون دارد بسیار آسیب می زند. یعنی فقط یک متولی مشخص در این زمینه تصمیم بگیرد. به غیر از کمیسیون فرهنگی ما در مجلس کمیته هنر، رسانه را نیز داریم که افراد دیگری در آن حضور دارند و باید آنها نیز در این زمینه فعالیت کنند. ما برای مصوب کردن اساسنامه صدا و سیما تلاش هایی کردیم ولی متاسفانه موفق به این کار نشدیم.

نماینده اصلاح طلب مجلس درباره مجوز موسیقی رپ که با وجود قول هایی تاکنون از سوی وزارت فرهنگ صادر نشده است، گفت: وزارت ارشاد که متولی موسیقی است هنوز مجوزی در این زمینه صادر نکرده اما در تلویزیون موسیقی «رپ» پخش می شود. یعنی تلویزیون خودش مجوز پخش موسیقی «رپ» را می دهد اما اجازه پخش مثلا «ربنای شجریان» را نمی دهد. البته من خودم به شخصه مشکلی با موسیقی «رپ» ندارم و به نظرم باید سبک های مختلف موسیقی را داشته باشیم.

موسیقی «رپ» بعضا حاوی پیام های معترضانه است. سلحشوری نشان ندادن ساز در تلویزیون را، زیر سوال رفتن اعتبار رسانه دانست و گفت: شما شاهد هستید که تلویزیون روز به روز دارد مخاطبان بیشتری را از دست می دهد و این هم دقیقا به دلیل رفتارهای غیرمتعارفی است که انجام می دهد.

یعنی اگر صدا و سیما همگام با مردم بود وضعیت بهتری از نظر فرهنگی داشتیم. اگر روحانیت ما با موسیقی مشکلی داشت باید با صدای آن هم مشکل داشته باشد نه اینکه با صدایش مشکلی وجود نداشته باشد و تنها تصویر خود ساز حرام باشد. صدایی که از خود ساز بیرون می آید که مهم تر از خود ساز است.