آرشیو دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۳۱
صفحه آخر
۱۲

امروز نتایج انتخابات پارلمانی آلمان اعلام می شود

مرکل در یک قدمی چهارمین صدارت

انتخابات پارلمانی آلمان دیروز در حالی برگزار شد که براساس پیش بینی ها به احتمال زیاد حزب آنگلا مرکل صدراعظم این کشور دوباره برای چهارمین بار در این انتخابات پیروز خواهد شد.

مردم آلمان دیروز (یکشنبه) برای شرکت در انتخابات پارلمانی و تعیین صدراعظم چهار سال آتی به پای صندوق های رای رفتند. بر اساس آمار 61/5 میلیون آلمانی واجد شرایط رای دادن در انتخابات دیروز بودند. آخرین نظرسنجی ها حاکی است آرای حزب حامی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان یعنی دموکرات مسیحی همچنان از دیگر احزاب بیشتر است و در صورت تحقق این موضوع، وی برای چهارمین بار صدراعظم آلمان خواهد شد.

رسانه های آلمانی از انتخابات پارلمانی دیروز به عنوان «آزمونی برای مرکل» یاد کرده اند چرا که این انتخابات پس از «سیاست درهای باز» وی در پذیرش پناهجویان برگزار می شود. «مارتین شولتس» از حزب سوسیال دموکرات مهم ترین رقیب مرکل در این انتخابات است.

حزب محافظه کار مرکل 63 ساله، سال گذشته در انتخابات منطقه ای شکست سختی را از جانب حزب راست «آلترناتیو برای آلمان» متحمل شد. این حزب از خشم مردمی درباره تصمیم سال 2015 مرکل برای باز کردن مرزهای آلمان به روی بیش از یک میلیون مهاجر بهره برد. این شکست ها به حدی بود که مرکل را به فکر فرو برد که آیا باید مجددا در انتخابات شرکت کند یا خیر. اما با توجه به اینکه مسئله مهاجرت امسال تحت کنترل درآمد، او خود را به میدان رقابت انداخت و خودش را به عنوان «لنگر ثبات در جهان ناامن» معرفی کرد.

در حال حاضر، «مرکل» و «شولتس» نگرانند که مشارکت مردمی اندک به سود احزاب کوچک تر خصوصا حزب راست افراطی تمام شود؛ احتمال می رود این حزب برای اولین بار وارد پارلمان ملی شود. از سوی دیگر مسئله تشکیل ائتلاف پس از انتخابات پارلمانی یک روند دشوار خواهد بود که ممکن است چندین ماه زمان ببرد چرا که تمام احزاب از شراکت در قدرت با حضور مرکل اطمینان ندارند. با این وجود، تمام احزاب اصلی از همکاری با حزب راست افراطی برای آلمان امتناع کردند.