آرشیو چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۷۲
صفحه اول
۱

توتال: مجبور شویم، در قرارداد با ایران تجدیدنظر می کنیم

در حالی که توتال با خرید سهام چند شرکت از آمریکا، حضور خود را در این کشور افزایش داده است، این بار رئیس توتال با نگرانی بیشتری درباره قرارداد با ایران صحبت کرده و گفته است، اگر آمریکا موضع سختی در برابر ایران بگیرد، درباره قرارداد گاز پارس جنوبی بازنگری می کنیم.

به گزارش فارس، براساس قراردادی که بین شرکت فرانسوی توتال با ایران انجام شده، قرار است میلیاردها دلار در توسعه میدان گازی پارس جنوبی ایران سرمایه گذاری شود. این نخستین سرمایه گذاری از این نوع از زمان لغو تحریم ها علیه ایران است.

پس از آن ترامپ تهدید کرده است، اگر کنگره از توافق و هم پیمانانش درباره قرارداد هسته ای به بن بست بخورد، از این قرارداد خارج خواهد شد. پاتریک پویانه، رئیس توتال به شبکه سی ان ان گفته است، اگر چارچوب قانونی وجود داشته باشد، ما می توانیم این قرارداد (توسعه قرارداد پارس جنوبی) را به صورت قانونی پیش ببریم، اما اگر نتوانیم به دلایل رژیم تحریمی این قرارداد را اجرا کنیم، مجبوریم در این قرارداد بازنگری کنیم.

ترامپ موضع سختی را ماه گذشته درباره ایران اتخاذ کرد. او تهران را به نقض اجرای تعهدات برجام متهم و اعلام کرد دیگر تائید نمی کند که لغو تحریم ها به نفع آمریکا بوده است. این توافق کاملا در برزخ قرار گرفته تا زمانی که کنگره تصمیم بگیرد چه موضعی داشته باشد، اما خطرات استراتژی ترامپ زنجیره ای از اتفاقات را ایجاد کرده که ادامه دار شده است.