آرشیو چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۷۲
سلامت
۱۳

حساسیت به سیب

مترجم: صدف دژآلود
منبع: منبع: medicalnewstoday

حساسیت به موادغذایی یعنی چیزی بخورید که موجب واکنش شدید سیستم ایمنی بدن تان شود. سیب یکی از میوه هایی است که در برخی افراد واکنش های حساسیتی ایجاد می کند. علائم حساسیت به سیب می تواند بسته به نوع حساسیت فرد متفاوت باشد. اما برخی از شایع ترین این علائم عبارتند از احساس خارش در گلو یا دهان، تورم لب ها یا گلو، ناراحتی و گرفتگی معده، جوش، کهیر و اسهال.

انواع حساسیت به سیب

نوع حساسیت به سیب در همه افراد یکسان نیست. در نوع اول، افراد مبتلا درواقع به پروتئینی خاص در این میوه حساسیت دارند که با پروتئین موجود در هلو در ارتباط نزدیک است. این نوع حساسیت می تواند بسیار شدید باشد و تقریبا بلافاصله بعد از مصرف سیب ایجاد شود. مطالعات نشان داده است ساکنان نواحی مدیترانه بیشتر در معرض ابتلا به این نوع حساسیت قرار دارند. در نوع دوم، حساسیت فرد مبتلا از واکنش به پروتئین دیگری در سیب ناشی می شود که به پروتئین های یافت شده در گرده درخت توس شباهت زیادی دارد و واکنش متقابل ایجاد می کند. این نوع حساسیت معمولا با واکنش های خفیف تری همراه است و منجر به سندرم حساسیت دهانی می شود. حساسیت نوع دوم بیشتر در ساکنان نواحی سردسیرتری که درخت توس متداول تر است، شیوع بالاتری دارد. این افراد در فصل بهار به علت گرده افشانی با طیف گسترده تری از علائم روبه رو می شوند.

درمان

درصورتی که حساسیت به سیب چندان شدید نباشد، بهترین توصیه به فرد مبتلا این است که حتی الامکان از مصرف این میوه پرهیز کند. در برخی موارد، مبتلایان به سندرم حساسیت دهانی در مصرف سیب پخته مشکلی نخواهند داشت، زیرا فرآیند پختن می تواند پروتئین های حساسیت زا را تغییر دهد. این قضیه درمورد سایر میوه هایی که موجب سندرم حساسیت دهانی می شوند نیز صدق می کند، اما چنانچه مصرف سیب یا هر ماده غذایی دیگری به آنافیلاکسی (واکنش حساسیتی شدید) منجر شود، فرد نیازمند اقدامات پزشکی خواهد بود. پاره ای از درمان هایی که در نتیجه حساسیت شدید به موادغذایی به کار گرفته می شوند، عبارتند از: تزریق فوری اپی نفرین، تزریق داروهای وریدی مانند آنتی هیستامین ها و کورتیزون یا تجویز اکسیژن و آلبوترول جهت تنفس راحت تر. کادر درمان موظفند بیمار را تا زمان اطمینان از رفع آنافیلاکسی تحت مراقبت داشته باشند.