آرشیو یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۳
دانش - کسب و کار
۷

9 توصیه برای افزایش بهره وری آزادکارها

آزادکارها (Freelancers) افرادی هستند که خودشان پروژه ها و ساعات کاری خود را انتخاب می کنند. این افراد با رعایت یک سری موارد می توانند میزان بهره وری و درنتیجه درآمد خود را افزایش دهند. به گزارش زومیت، روز به روز به تعداد افرادی که آزادکاری را به شغل سنتی ترجیح می دهند، افزوده می شود. آزادکاری مزایا و معایب زیادی دارد. این افراد باید هر روز کارهای متفاوتی انجام دهند و پروژه هایی را که به آنها داده می شود، در هر ساعتی از شبانه روز آماده کنند. از آنجایی که شرایط آزادکاری مدام در حال تغییر است، افزایش بهره وری به چالشی جدی برای این افراد تبدیل شده است. در ادامه به بررسی راه هایی برای افزایش بهره وری آزادکارها می پردازیم.

1 کارها را به صورت گروهی پیش ببرید: آزادکارها معمولا کارهای خود را بر اساس نوع پروژه ها و مشتری ها پیش می برند. یعنی ترجیح می دهند ابتدا کارهای یک مشتری را تمام کنند و سپس سراغ کارهای مشتری دیگری بروند. درصورتی که این روش کارآمد نیست؛ زیرا مغز مدام در حال پریدن از یک کار به کار دیگر است و نمی تواند تمام تمرکز خود را روی یک موضوع بگذارد. گروه بندی کارها راه حل مشکل است.

2 استراحت باعث افزایش بهره وری می شود: بسیاری از افراد آزادکار زمان استراحت خود را به کار اختصاص می دهند یا هنگام صرف وعده های غذایی نیز کار می کنند؛ زیرا فکر می کنند، استراحت باعث پایین آمدن بهره وری می شود درصورتی که عکس این موضوع صادق است. فردی که بداند طی 15 تا 30 دقیقه آینده زمان آزاد دارد با اشتیاق و انگیزه بیشتری کار خواهد کرد. همچنین از آنجا که می داند بزودی وقت آزاد خواهد داشت، سراغ چک کردن ایمیل یا شبکه های اجتماعی نخواهد رفت.

3 محیط کاری طراحی کنید که بهره وری را افزایش دهد: محل کار نقش بسیار مهمی در بهره وری ایفا می کند. نور مناسب، استاندارد بودن وسیله ها، راحتی و زیبایی از جمله مواردی است که باید در نظر گرفته شود.

4 وظایف مدیریتی را به آخر وقت موکول کنید: وظایف مدیریتی که ضروری نباشند، بهتر است در اولویت آخر قرار بگیرند. این کارها معمولا ساده تر هستند و انرژی مغزی زیادی احتیاج نخواهند داشت. بنابراین اینها را به آخر وقت موکول کنید و زمانی که انرژی بیشتری دارید، کارهای مهم تر را انجام دهید.

5 به خودتان جایزه بدهید: افرادی که در شرکت ها کار می کنند و وظایف خود را بخوبی انجام می دهند، معمولا آخر ماه از طرف رئیس شرکت پاداش می گیرند یا به نوعی بابت اضافه کاری که انجام داده اند، از آنها تقدیر می شود. افراد آزادکار خودشان رئیس خودشان هستند؛ بنابراین بعد از رسیدن به اهداف برای خودتان جایزه بگیرید و از خودتان تقدیر کنید.

6 کار را صبح زود آغاز کنید: در یک دنیای ایده آل، ساعات کاری مطابق میل و سلیقه و میزان انرژی ما تعیین می شود؛ اما دنیای واقعی چنین نیست. روز کاری دنیا صبح زود آغاز می شود و افراد آزادکار نیز باید همین کار را انجام دهند.

7 جلسات را اول صبح برگزار نکنید: جلسات صبحگاهی می توانند یک روز کاری را هدر دهند. سعی کنید اول وقت روز را به فعالیت های مهم اختصاص دهید و جلسات را به زمان دیگری موکول کنید.

8 چالش های روزانه برای خودتان بسازید: فرض کنید نویسنده یا تولیدکننده محتوا هستید. برای خودتان به صورت روزانه یا هفتگی چالش تعیین کنید. مثلا بگویید در پایان هر روز کاری باید 2500 واژه مطلب نوشته باشید یا در طول هفته باید پنج مقاله تولید کرده باشید.

9 مزایای هر پروژه را برای خودتان بازگو کنید: این کار کمک می کند، در طول روز انگیزه بیشتری داشته باشید و متمرکز بمانید. به جای این که بگویید باید طراحی این وبگاه را برای مشتری انجام دهم، بگویید پولی که بابت طراحی وبگاه کسب می کنم، کمک می کند بتوانم ماشینم را تعمیر کنم.