آرشیو یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۳
سلامت
۱۳

دانستنی های سلامت

هشدار نسبت به عوارض نوعی داروی ترک سیگار

نتایج یک تحقیق نشان می دهد مصرف داروی وارنیکلین به عنوان یکی از داروهای رایجی که برای کمک به ترک سیگار تجویز می شود، احتمال سکته مغزی یا حمله قلبی را در مصرف کنندگان افزایش دهد.

متخصصان کانادایی در توضیح علت مطالعه مجدد روی عوارض این دارو اظهار کردند: در مطالعاتی که پیش از این در مورد بی خطر بودن داروی وارنیکلین انجام شده، نتایج متناقض به دست آمد و در عین حال این آزمایشات در شرایط بسیار کنترل شده و روی افرادی انجام شده که ویژگی های نسبتا مشابهی با یکدیگر داشته اند. به همین دلیل در این بررسی تازه به دنبال آن بودیم این دارو را روی تمامی افراد با شرایط مختلف و در جهان واقعی آزمایش کنیم.

متخصصان نتیجه گرفتند ریسک بروز مشکلات قلبی در مصرف کنندگان این دارو، 34 درصد بیشتر است. / ایسنا

چرا مچ دستتان درد می کند؟

دردهای مچ دست شاید همراه یا بدون تورم ایجاد شوند. اگر شما از درد مچ دست رنج می برید، چند علل شایع و درمان های مرتبط با آنها را می توانید دنبال کنید. سندرم کانال کارپال یا سندرم تونل مچ دستی به علت تحت فشار قرار گرفتن عصب مدیان در ناحیه مچ دست ایجاد می شود.علائم این مشکل، احساس گزگز یا بی حسی در انگشتان دست است.

گانگلیون: یک کیست خوش خیم بافت نرم است که معمولا پشت مچ دست خانم ها ایجاد می شود. درون این کیست مایع غلیظی جمع می شود. گانگلیون به صورت یک برجستگی سفت دیده می شود که اندازه آن ممکن است در طول زمان کم و زیاد شود.

بیماری دکرون: در بیماری دکرون که موجب احساس درد در سمت خارجی مچ دست می شود، مشکل اصلی، تورم غلاف تاندون هایی است که از این ناحیه عبور می کنند.

سندرم تقاطع: موجب احساس درد در سطح بیرونی مچ دست می شود. این بیماری به علت ساییده شدن تاندون هایی که از مچ دست عبور می کنند، روی هم ایجاد می شود.

بیماری کین باخ: به علت کاهش خونرسانی به استخوان لونیت ایجاد می شود. این بیماری باعث درد و محدودیت حرکتی در مچ دست می شود.

تاندونیت مچ دست: استفاده مکرر از دست و انگشتان بخصوص در مشاغلی که مستلزم حرکات تکراری در مچ دست است، با تحریک این لایه پوشاننده باعث التهاب در آن می شود. این عارضه در تایپیست ها، کاربران رایانه، آرایشگران، تکنیسین ها و کارگران صنایع و کارخانجات، نوازندگان آلات موسیقی و کسانی که به نوعی به هنرهای دستی اشتغال دارند، بیشتر مشاهده می شود.

ساییدگی یا آرتروز در مفصل مچ دست: این عارضه می تواند موجب درد و محدودیت حرکتی آن شود. شکستگی های بدجوش خورده مچ دست یا آسیب های ماندگار در غضروف ها یا ناپایداری در مفاصل مچ دست می توانند در دراز مدت موجب بروز آرتروز یا استئوآرتریت در آن شود. / آوای سلامت