آرشیو پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۴۰۲۸
جلد دوم
۷
نگاه

از امر بدیهی تا معرفت حقیقی

سعیده ایجادی

کلمه بدیهی یا آکزیوم1 از لغت یونانی آکزیوما2 است. در معنای کلی، بیانی، خودبه خود روشن و پذیرفته شده بدون نیاز به اثبات را می رساند که سرآغاز استدلال قرار می گیرد. امر بدیهی، گزاره ای است که به محض فهم آن، خودبه خود مشخص و قابل قبول خواهد بود. آکزیوم، گاه در ریاضیات معنایی کم وبیش متفاوت می یابد و چون قیاس های بعدی را تسهیل می کند، اساس یک استدلال ریاضی قرار می گیرد. در میان فلاسفه یونان قدیم، درستی و صحت مفهوم بدیهی، بدون هیچ دلیلی، قابل پذیرش بود. به طور کلی، به چیزهای کاملا واضح و آشکار، بدیهیات می گویند. در اصطلاح منطق صوری، بدیهی به مفهومی گفته می شود که نیازمند تئوری خاصی نیست، بلکه، نیازمند اموری چون حدس و تجربه است. بدیهیات، چندگونه اند: 1- محسوسات، 2- متواترات، 3- تجربیات، 4- فطریات، 5- وجدانیات و 6- اولیات.

برخی از خدمات سایت، از جمله مشاهده متن مطالب سال‌های گذشته روزنامه‌های عضو، تنها به مشترکان سایت ارایه می‌شود.
شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر مشترک شوید:
اشتراک شخصی
در سایت عضو شوید و هزینه اشتراک یک‌ساله سایت به مبلغ 1,390,000ريال را پرداخت کنید.
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامه‌ها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارت‌های بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارت‌های اعتباری بین‌المللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکان‌پذیر است.
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی همه کاربران به متن مطالب خریداری نمایند!
توجه!
  • دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.