آرشیو سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۶۰
صفحه آخر
۱۲

در دیدار ولیعهد عربستان و السیسی امضاء شد

قرارداد 10 میلیارد دلاری مصر و عربستان برای پروژه بلند پروازانه «نئوم»

همزمان با سفر ولیعهد سعودی به قاهره، قرارداد 10میلیارد دلاری بین دو کشور برای ساخت پروژه بلندپروازانه «نئوم» امضا شد.

عربستان و مصر می گویند یک بودجه مشترک 10 میلیارد دلاری را برای ساخت پروژه بلندپروازانه «نئوم» امضا کرده و متعهد شده اند 1000 کیلومتر مربع از این کلانشهر در جنوب سینا احداث شود. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این توافق در آغاز نخستین سفر رسمی محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی از زمان رسیدنش به ولیعهدی در سال گذشته میلادی به مصر صورت می گیرد.

به گفته ریاض سهم عربستان در این توافق سرمایه گذاری مشترک جدید، تامین بودجه برای کمک به ساخت و ساز در طرف مصری پروژه شهر «نئوم» خواهد بود؛ نئوم یک پروژه فرامرزی و یک منطقه شهری-اقتصادی- گردشگری است که در منطقه تبوک در شمال غرب عربستان ساخته می شود و قرار است بخش هایی از آن در داخل مرزهای اردن و مصر ایجاد شود.

شاهزاده محمد بن سلمان سال گذشته میلادی به عنوان بخشی از برنامه های خود برای رهایی از وابستگی به صادرات نفت خام اجرای این پروژه بلند پروازانه را اعلام کرد و بودجه ای 500 میلیارد دلاری را هم برای تحقق آن در نظر گرفت. این شهر همان گونه که از نامش پیداست(نئوم یعنی آینده جدید) قرار است یک نمونه از شهرهای آینده باشد و از تمامی دست آوردهای تکنولوژی بشری در آن استفاده شود!

قاهره از ریاض در مبارزه با حوثی ها در یمن حمایت می کند و سال گذشته به تحریم قطر توسط کشورهای حوزه خلیج فارس به رهبری عربستان پیوست و توافق کرد تا علیرغم انتقادات گسترده در مصر، دو جزیره در دریای سرخ را به ریاض واگذار کند.

این سفر بن سلمان سه هفته پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مصر صورت می گیرد که ژنرال السیسی به دنبال دستیابی به دومین دور از ریاست جمهوری در این انتخابات است. انتظار می رود ژنرال السیسی در این انتخابات پیروز شود؛ انتخاباتی که به گفته منتقدان، اپوزیسیون در آن محدود شده و یا آنها را مجبور کرده اند تا کمپین های انتخاباتی خود را متوقف کنند. یکی دو نامزد سیاسی هم که قصد ورود به انتخابات را داشتند، دستگیر و زندانی شده اند!