آرشیو شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۷۵
اقتصادی
۴

یک مهندس ناظر: اقدام عجیب وزیر راه منجر به کاهش کیفیت ساخت و سازها می شود

گروه اقتصادی- یک مهندس ناظر ساختمان اقدام اخیر وزیر راه و شهرسازی در ابلاغ شیوه نامه جدید قانون نظام مهندسی را غیرقانونی دانست و گفت: در صورت اجرای این شیوه نامه کیفیت ساخت و سازها به شدت پایین می آید.

این فعال صنعت ساختمان در تماس با گروه اقتصادی کیهان گفت: در روزهای پایانی سال 1396 وزیر محترم راه و شهرسازی در اقدامی خلاف قانون اقدام به ابلاغ «شیوه نامه جدید تبصره 2 ماده 24 آئین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1383» نموده است. براساس این شیوه نامه جدید انتخاب مهندس ناظر ساختمان به کارفرما محول گردیده است (طبق قانون تا به حال انتخاب ناظر در اختیار سازمان نظام مهندسی بوده است)، در حالی که این رویه در گذشته امتحان شده و نتیجه ای جز افزایش صوری کاری و امضا فروشی از سوی برخی افراد معدود و بیکار ماندن مهندسین متعهد و قانون مدار در برنداشته است. چرا که بسیاری از کارفرماهای محترم به اصطلاح بساز بفروش بوده و هدفی جز کسب سود نداشته و مطلوب ایشان مطمئنا ناظری است که در راستای اهداف ایشان حرکت نماید و کیفیت ساخت دغدغه ایشان نخواهد بود. در حالی که در رویه فعلی با وجود تمام کاستی ها با قطع ارتباط مالی مستقیم ناظر پروژه و کارفرما، ارجاع کار به ناظرین، در اختیار سازمان مهندسی قرار داشته است و این سازمان نیز نسبت به ارجاع کار بین تمام مهندسین دارای پروانه معتبر که تمایل به انجام وظیفه در این حوزه داشته اند اقدام می نموده است.

در حالی که هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد مقام ناظر بر عملکرد فردی توسط خود ایشان انتخاب گردد، وزیر محترم در اقدامی مطلوب انبوه سازان و بسازبفروش ها این موضوع را با وجود تناقض با قانون نظام مهندسی به خود کارفرما سپرده است. این موضوع در صورت اجرایی شدن می تواند منجر به بروز فاجعه در کیفیت ساخت و سازها گردیده و افزون بر این منجر به بیکاری خیل عظیمی از جوانان مومن، متعهد و تحصیل کرده این مملکت گردد.

در همین راستا حمید رادکانی یکی دیگر از مهندسان ناظر ساختمان هم در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: شیوه نامه جدید انتخاب مهندس ناظر، دست سودجویان دانه درشت را باز می گذارد و باعث می شود زد و بندهای پشت پرده میان «ژن های خوب» با افراد پولدار صنعت ساختمان بیشتر از قبل شود.