آرشیو شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۷۶
ایران
۱۵

ایران زمین

زلزله که می آید و فرو می ریزد و ویران می کند، مسئولان و مردم سایر نقاط کشور را به هول و ولا انداخته و نگران می کند آیا زلزله زدگان از این پس سرپناه دارند، آب و غذا و دارو چه؟... اما کمتر کسی از همان روزهای اول به ضربه های عاطفی وارده به زلزله زدگان و آسیب های روحی و روانی آنها می اندیشد و رسیدگی به آن را ضروری می داند. این درحالی است که کارشناسانی از جمله عباسعلی اللهیاری، رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفته: ضربه های عاطفی که به مبتلایان در حوادث طبیعی وارد می شود تا سال ها ادامه دارد و ما باید به نقطه ای برسیم که وقتی امدادگر به حادثه ای اعزام می شود امدادگر مشاور هم به همراه تیم اعزام شود. درحالی که اکنون مسئولان فقط به فکر خوراک و پوشاک آسیب دیدگان هستند.

البته و ظاهرا درخصوص زلزله کرمانشاه مسئولان از همان روزهای اول به فکر ارائه خدمات روان شناسی به زلزله زدگان هم بوده اند؛ ادعایی که معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه آن را مطرح کرده و گفته ارائه خدمات روانی به آسیب دیدگان زلزله 21 آبان 96 کرمانشاه از روزهای نخست پس از زلزله آغاز شده است. خبر جدیدتر این که دکتر ابراهیم شکیبا گفته ارائه این خدمات تا یک ماه دیگر (احتمالا اواخر اردیبهشت) ادامه خواهد داشت و در تلاشیم در این مدت ارائه خدمات مان را تکمیل کنیم و به پایان ببریم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: از همان روزهای نخست پس از زلزله، 35 تا 40 تیم غربالگری به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه اعزام شده و هنوز هم خدمت رسانی به آنها ادامه دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان این که از حضور گروه های مددکاری و روان شناسی خصوصی برای حضور در مناطق زلزله زده کرمانشاه استقبال می کنیم، گفت: اگر متقاضیان بخش خصوصی مدرک روان شناسی بالینی و مورد تایید وزارت بهداشت داشته باشند و بتوانند دو هفته به صورت مداوم در مناطق زلزله زده حضور داشته باشند، از نظر ما هیچ مشکلی وجود ندارد.