آرشیو شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۷۶
ایران
۱۵

شیوع دوباره آفت «برگ خوار» در جنگل های بلوط

اگر یادتان باشد و پیگیر وضعیت جنگل های بلوط استان های غربی کشورمان، حتما به یاد می آورید از چند سال پیش زوال و نابودی این درختان جنگلی ارزشمند به دست انواع دشمنان از ریزگردها گرفته تا انواع بیماری ها و آفات آغاز شد و لطمات جبران ناپذیری به این مناطق جنگلی زد که با وجود تدابیر کمابیش مسئولان و کند شدن سرعت نابودی درختان، اما همچنان ادامه دارد. در همین زمینه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان روز گذشته از شیوع دوباره آفت برگ خوار بلوط در بیش از 50 هزار هکتار از جنگل های این استان خبر داده است.

شیرزاد نجفی در گفت وگو با رسانه ها توضیح داد، متاسفانه هرچند سال یک بار، این آفت طغیان می کند و از جمله آفاتی است که در عرصه های جنگلی فعال بوده و به درختان جنگلی خسارت های شدیدی وارد می کند.

وی با اشاره به این که میزبان اصلی این آفت درختان بلوط است، افزود: این آفت جوانه خوار بلوط از اواخر اسفند تا نیمه دوم اردیبهشت به فعالیت خود ادامه می دهد و موجب از بین رفتن برگ ها، جوانه ها و خشک شدن درختان بلوط می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان این که آفت جوانه خوار بلوط از درختان جنگلی دیگری همچون زالزالک، بنه و گلابی وحشی نیز تغذیه می کند، خاطرنشان کرد: با توجه به پراکندگی جنگل های بلوط، این آفت نیز در سطح جنگل های استان پراکنده شده است. به گفته نجفی، مناطق سپیددشت، چم چیت، بیشه، شول آباد و داد آباد، بیشترین نقاط آلوده ای هستند که دچار شیوع این آفت شده اند. وی عامل اصلی شیوع این آفت را تغییر اقلیم، گرم شدن هوا، ریز گردها و کمبود بارش ها دانست و گفت: تنها راه و بهترین روش مبارزه با این آفت، استفاده از سموم حشره کش بیولوژیک BT.H است که هیچ گونه اثر منفی روی انسان و محیط زیست ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، شیوع آفت برگ خوار بلوط در بیش از 50 هزار هکتار از جنگل های لرستان را یک چالش خطرناک دانست و یادآور شد: طبق محاسبات انجام شده برای مبارزه بیولوژیکی، یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.