آرشیو دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۰۹۵
سلامت
۱۳

سر درد، هشتمین علت از کارافتادگی

یک متخصص مغز و اعصاب اعلام کرد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، سردرد هشتمین علت ناتوانی و از کارافتادگی در دنیاست.

دکتر منصوره تقا، مسئول بخش سردرد بیست و پنجمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزولوژی بالینی ایران (11 الی 14 اردیبهشت ماه 1397 در هتل المپیک تهران) اظهارکرد: سردرد یک موضوع ساده است، اما قابل مدیریت و پیشگیری است. سردرد به دو صورت تنشی و میگرنی وجود دارد. همه افراد ممکن است در طول زندگی خود به سردرد تنشی دچار شوند که علت آن استرس های روزانه، کم خوابی و وضعیت تغذیه می تواند باشد. سردرد تنشی معمولا شدید نیست، اما فرم مزمن آن اگر بیشتر از 15 روز در ماه باشد، کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی تاکید کرد: در سردرد میگرنی فرد نسبت به نور و صدا حساس می شود و این حساسیت همراه با حالت تهوع و استفراغ است. در زنان این سردرد نزدیک به شروع چرخه ماهانه و حوالی یائسگی تشدید می شود و معمولا شدیدتر از سردرد تنشی است.

دکتر تقا افزود: سردردهای میگرنی اغلب صورت دوره ای در ماه چند مرتبه سراغ فرد می آید و مدت آن در بزرگسالان بین چهار تا 72 ساعت و در بچه ها ممکن است بسیار کوتاه تر و حتی یک تا دو ساعت باشد. بر اساس تحقیقی که انجام شده در کشور ما 14 درصد افراد به سردرد میگرنی مبتلا هستند.ولی سردردهای میگرنی مزمن بیشتر از 15 روز در ماه و سه ماه متوالی اتفاق می افتد و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد./ جام جم