آرشیو یکشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۴
سیاسی
۶

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: قرار گرفتن در فهرست سیاه «اف ای تی اف» یعنی خود تحریمی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ گاه بحث پیوستن به «اف ای تی اف» مطرح نبوده است و فقط بررسی برخی از لوایح آن انجام شده است.مرتضی صفاری در گفت وگو با ایسنا، افزود: اگر ایران درفهرست سیاه قرار بگیرد، علاوه بر تحریم های امریکا که وضع کرده، تحریم های سنگین دیگری در حوزه بانکی و پولی گریبانگیرمان خواهد شد.

وی تصریح کرد: خیلی از موارد مقابله با تروریسم و پولشویی هم درمجلس بررسی و تصویب شده است که در جهت شفاف سازی مسائل مالی و قرار نگرفتن ایران در فهرست سیاه است و لذا قضیه پیوستن به FATF مردود و باطل است.

وی ادامه داد: عده ای هم در گوشه و کنار می گویند که با عضویت در FATF دچار خود تحریمی خواهیم شد که این نظریه اشتباه است و موضوع برعکس است و در صورتی که ایران وارد فهرست سیاه FATF شود دچار خود تحریمی خواهد شد.

وی گفت: اخیرا لایحه ای تنظیم شده است که در آن قید شده مرجع تشخیص و تایید تروریستی بودن یا نبودن یک گروه، شورای عالی امنیت ملی کشور است. شورای عالی امنیت ملی بارها اعلام کرده است که در بررسی های لوایح مشکلی مشاهده نشده است، ولی همچنان اصرار داریم تا حرف دیگران را قبول کنیم.وی افزود: چه این لایحه امضا شود و چه امضا نشود وزارت خزانه داری امریکا تمام مبادلات ریز و درشت تجاری ایران را در سراسر دنیا رصد می کند و در صورتی که بتوانیم در فهرست سیاه FATF قرار نگیریم دچار تحریم های بانکی دیگری نخواهیم شد.صفاری با بیان اینکه اخیرا هم رهبر معظم انقلاب فرمودند که قوانین داخلی وضع شود که همه آنها در مجلس در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: در این 35 سالی که درعرصه روابط خارجی فعالیت داشته ام، هیچ نظری و هیچ اقدامی بدون اذن رهبر معظم انقلاب در حوزه سیاست خارجی انجام نمی شود و حرف آخر را رهبری بیان می کنند.