آرشیو سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۷۵
رسانه
۱۵
شهروند خبرنگار

پویشی برای رفع فیلتر شبکه های اجتماعی

چندی پیش رهبری در سخنان خود اعلام کردند «جوانان در فضای مجازی به دشمن سیلی بزنند». طی هفته های اخیر و با بالا گرفتن بحث فیلتر شدن شبکه اجتماعی اینستاگرام این جمله مورد توجه کاربران قرار گرفت و در نتیجه آن پویشی با عنوان #رفع_فیلتر راه اندازی شد تا جوانان ایرانی برای نشان دادن عزم خود در شبکه های اجتماعی از این طریق پیگیر مطالبه رهبری شوند و اعتراض خود را به فیلتر شدن ابزارهای اجتماعی اعلام کنند.

برخی کاربران در این پویش اجتماعی #فضای_مجازی را که برای تهدیدهای نظام اسلامی به یک ابزار کاملا حقیقی تبدیل شده است خاکریز خود دانستند و توضیح دادند که اگر این خاکریز سقوط کند، از طریق پیام رسان های داخلی نمی توانند جلوی تهاجمات فرهنگی دشمن را بگیرند.

با گسترده شدن این پویش اجتماعی امام جمعه تبریز نیز با توجه به تاکید رهبری بر لزوم مبارزه جوانان با دشمنان در فضای مجازی به پیام رسان تلگرام پیوست. دیگر کاربران نیز از طریق هشتگ های #رفع_فیلتر و #فضای_مجازی اعلام کردند که چطور ممکن است فرمانده کل قوا دستور جنگی را بدهد و فرماندهان جزء میدان را به روی سربازان خود ببندند.

کاربران در این اقدام از مدیران شورای عالی فضای مجازی، ائمه جمعه و سایر افرادی که فضای مجازی را یک تهدید می دانند درخواست کردند صحبت های رهبری در خصوص اهمیت این عرصه برای مقابله با دشمن را مورد توجه قرار دهند و با ثابت کردن ولایت مداری خود، به جلوگیری از فیلتر شدن ابزارهای اجتماعی اقدام کنند.

به هرحال جمع بزرگی از کاربران طی هفته های اخیر با پیوستن به این پویش، فیلتر کردن اینستاگرام را در ادبیات جنگ مجازی ناکارآمد دانستند و البته برخی افراد در کنار آن با هشتگ #طوفان_توئیتری خواستار رفع فیلتر توئیتر شدند.

در این میان بسیاری از پیام های کاربران به صورت مستقیم وزیر ارتباطات را به عنوان نماینده نسل جوان مورد خطاب قرار داد و به نوعی آنها از وزیر خواستند اقدامی برای رفع فیلتر شبکه های اجتماعی انجام دهد و این در حالی است که بارها اعلام شده است که دولت و شخص وزیر نقشی در فیلتر شبکه های اجتماعی اجتماعی ندارند.