آرشیو پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷، شماره ۶۹۷۷
ایران جمعه: کافه فرهنگ
۱۳
قاب

عباس عطار، عکاس برجسته ایرانی و عکس هایی که زیباترین و زشت ترین لحظات قرن را روایت کردند

شهروند جهان

آذین آذرخش

این عکس یکی از عکس های بسیار معروف جهان و سند ثبت یکی از اتفاقات مهم تاریخی در عرصه ورزش است. مسابقه بوکس فوق العاده خبرساز میان محمدعلی کلی و جورج فورمن در سال 1974 که در پایان مبارزه به یکی دیگر از پیروزی های محمدعلی انجامید. هرچند این عکس را صرفا نمی توان یک عکس ورزشی عنوان کرد.تصور نکنید که عکاس این عکس، یک خارجی است؛ نه! فردی که این لحظه بسیار زیبا -و هزاران عکس زیبای دیگر را- ثبت کرده «عباس عطار» عکاس فقید ایرانی است. عکاس بزرگی که در سال 1330 در یکی از محروم ترین نقاط ایران، یعنی شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان متولد شد. عطار از نوجوانی شروع به عکاسی کرد و با استعداد بی نظیری که داشت خیلی زود پله های معروفیت را یکی یکی پیمود. او نرسیده به 30 سالگی شهرتی جهانی کسب کرده بود و عکس های خبری اش در معتبرترین ژورنال های جهان به چاپ می رسید. از بخت یاری های عطار بود که در دهه های 60 و 70 میلادی از نزدیک، شاهد بزرگترین و تعیین کننده ترین اتفاقات تاریخی بود و توانست آنها را ثبت کند؛ از مبارزات جدایی طلبان ایرلند شمالی تا انقلاب اسلامی ایران و از آپارتاید آفریقای جنوبی تا… عطار هنرمندی بود که به گواه بسیاری کارشناسان عکاسی توانست عکاسی خبری را بازتعریف کند. عکس های عمدتا سیاه و سفید او تشکیل دهنده آلبومی نفیس از اوج و فرود جهان در قرن بیستم است. از عباس عطار، کتاب های متعددی شامل عکس های او چاپ شده است. صدها عکس که عطار بین سال های 1965 تا سال 2008 که استفاده از فناوری دیجیتال باب می شود، در انبار اختصاصی موسسه مگنوم(که عطار پایه گذارو رئیس آن بود) قرار دارند. او معتقد بود این نگاتیوها یادداشت های دستنویس و زندگی شخصی او هستند و از این روی هرگز اجازه نداد این کنتاکت ها اسکن و در اینترنت منتشر شوند. عباس عطار پنجم اردیبهشت 1397 شمسی در سن 74 سالگی در پاریس بر اثر سرطان از دنیا رفت. درباره عطار گفته اند: «او شهروند جهان بود.»