آرشیو یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸، شماره ۴۵۷۶
بانک و بیمه
۱۲

خبر

موعد آخر چک های تضمینی پشت نویسی شده

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، از صبح دیروز (17 فروردین) تمامی چک های تضمینی پشت نویسی شده از درجه اعتبار ساقط شد؛ اما ظهرنویسی چک های بانکی همچنان معتبر است. به گزارش خبرگزاری مهر، هر گونه چک تضمینی تنها باید به نام فرد صادر و نقد شود؛ به این معنا که چک های تضمینی در وجه حامل یا همراه با تغییر نام، در وجه کاغذ باطله ای بیشتر نیست.

این بخشنامه فقط شامل چک های تضمینی است؛ ضمن اینکه مردم باید توجه داشته باشند که از تحویل هرگونه چک تضمینی در وجه فرد دیگر یا در وجه حامل خودداری کنند. همچنین بانک مرکزی نیز اعلام کرده است: این بخشنامه بانک مرکزی صرفا شامل ممنوعیت ظهرنویسی «چک های تضمینی» است و «چک های عادی» در سال 98 کماکان قابل ظهرنویسی فیزیکی و انتقال به اشخاص دیگر است. براساس تبصره (1) ماده 21 مکرر قانون چک، ظهرنویسی چک های فیزیکی عادی تا 29 آذر سال 1399 مجاز بوده، اما بعد از آن درخصوص چک های صادره براساس قانون جدید، صرفا ظهرنویسی فیزیکی ممنوع است.

رئیس کل بانک مرکزی به زودی عازم عراق می شود

رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به زودی به عراق سفر و با رئیس بانک مرکزی و سایر مقامات مالی و بانکی عراق دیدار خواهد کرد. به گزارش «ایبنا» به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در جریان مذاکرات روز گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر عراق، دو طرف موافقت کردند در جهت تکمیل و اجرایی کردن توافقات مالی و بانکی دو کشور، دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی در اولین فرصت عازم عراق شود. دکتر همتی در سفر خود، با رئیس بانک مرکزی و سایر مقامات مالی و بانکی عراق دیدار خواهد کرد. حجم صادرات برق و گاز ایران به عراق در حال حاضر به بیش از 4 میلیارد دلار رسیده است و این علاوه بر 8 میلیارد دلار صادرات بخش خصوصی به عراق است.