آرشیو دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۴۰۲
زندگی: سلامت
۱۴
سیب سلامت

گفت وگو بادکتر حیدر سیاتیری، فوق تخصص قرنیه چشم

ضربه به چشم را جدی بگیرید

هنگام ضربه به چشم چه اقدامی موثر است؟

وقتی ضربه به چشم می خورد، فرد تصور می کند اتفاق مهمی رخ نداده است. ضربه حتی اگر کم باشد می تواند به خونریزی منجر شود. ضربه دست کودک به چشم مادر می تواند باعث خونریزی میکروسکوپی شود. در این حالت، باید به پزشک مراجعه کرد. حتی اگر ظاهرا خونریزی مشاهده نشود، ممکن است به دنبال آن خونریزی داخل چشم و آب سیاه اتفاق افتاده باشد.

منظور از ضربه نافذ به چشم چیست؟

ضربه نافذ وقتی است که یک جسم سریع به چشم اصابت می کند و ممکن است از عدسی بگذرد. گاهی نیز از شبکیه خارج می شود و سوراخ دوگانه ایجاد می کند. در مراسم چهارشنبه سوری، معمولا به علت انفجار ممکن است یک جسم فلزی یا پلاستیکی به چشم بخورد که خطرناک است و بر حسب سرعت و شدتش به چشم آسیب می زند و می تواند منجربه نابینایی شود.

در چنین شرایطی چه باید کرد؟

هروقت جسم برنده ای به چشم برخورد کند، از هیچ ماده ای در چشم نباید استفاده کرد و نباید به آن فشار آورد. کاسه کوچک پانسمان را که یک محفظه پلاستیکی سفید رنگ است روی چشم قرار می دهیم. اگر نداریم، یک پانسمان شل و سست روی چشم می گذاریم و به مرکز درمانی مراجعه می کنیم.

اگر مواد شیمیایی به چشم اصابت کند باید بلافاصله آن را با جریان آب تمیزحداقل به مدت نیم ساعت شست وشو داد. اگرجریان آب تمیزنداریم، ظرف تمیز را پر از آب کنیم و چشم ها را در آن قرار داده و پلک ها را تکان بدهیم. چون این مواد پشت پلک پنهان می شوند باید فرد را به مرکز درمانی مجهز برسانیم.

آیا ضربه به سر، روی چشم تاثیر می گذارد؟

به شدت و محل ضربه بستگی دارد. ما به کرات دیده ایم که سر به داشبورد ماشین خورده و ضربه باعث فشرده شدن عصب چشم می شود و خونریزی در محل ایجاد و نوروپاتی ناشی از ضربه ایجاد می شود. ممکن است عصب قطع و شبکیه پاره شود. ضربه به پشت سر، ممکن است به مرکز بینایی آسیب بزند. اگر ضربه به صورت بخورد، ممکن است حدقه بشکند.