آرشیو دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۴۰۲
زندگی: سلامت
۱۴
الو اورژانس

گوش های کوچولوی دردناک

گوش درد در اطفال شایع تر از بالغین و یکی از علل مراجعه شایع والدین به اورژانس های بیمارستانی است اما افراد بالغ نیز ممکن است این وضعیت ناخوشایند را تجربه کنند. دردهای ناحیه گوش می تواند مربوط به خود این ارگان یا دردهای ارجاعی از ناحیه دهان و گلو یا فک بیمار باشد. دردهای مرتبط با خود گوش نیز می تواند مربوط به اجزای گوش خارجی یا گوش میانی باشد .

ترشحات معمول گوش که به آن وکس می گویند به صورت نرمال در همه افراد وجود دارد و عادت بد خارج کردن وکس طبیعی گوش باعث راندن این ترشحات به سمت پرده گوش و تجمع و سفت شدن این ترشحات به کاهش شنوایی یا بعضا درد منجر می شود.

به صورت کلی نباید با هیچ وسیله ای داخل کانال گوش را تمیز کرد و سوآپ های پنبه ای که به اشتباه گوش پاک کن نامیده می شود یکی از وسایلی است که استفاده مکرر از آن موجب عوارض متعدد این ارگان برای افراد می گردد. عادت بد تلاش برای رفع خارش گوش با فروکردن اجسام به داخل کانال گوش و ایجاد خراش در کانال، زمینه ساز شروع تغییرات التهابی و عفونت این مجراست و بسیاری از مراجعان با عفونت گوش خارجی، در شرح حال به چنین وضعیتی اشاره می کنند .

این تغییرات التهابی در شناگران نیز می تواند اتفاق بیفتد که جلوگیری از خیس شدن مجرای گوش هنگام شنا و استفاده از تجهیزات مناسب می تواند از این عارضه پیشگیری نماید.

هنگامی که فشار هوای دو طرف پرده صماخ به دلیل افزایش ارتفاع تغییر کند، می تواند باعث ایجاد درد گوش در افراد شود، لذا هنگام اوج گرفتن هواپیما یا فرود آمدن آن می توان با بلعیدن مکرر آب دهان یا جویدن آدامس از ایجاد این عارضه پیشگیری کرد .

جسم خارجی در گوش کودکان یکی دیگر از علل ایجاد درد در گوش است. کودکانی که اجزای کوچک اسباب بازی های خود را داخل بینی یا گوش خود می کنند به مراقبت بیشتری برای پیشگیری از عوارض جدی نیاز دارند. نکته بسیار مهم در این گونه موارد عدم مداخله والدین برای خارج کردن این اجسام از داخل مجرای گوش یا بینی است. چراکه معمولا تلاش ناموفقی را تجربه می کنند و با آسیب زدن به پوست حساس مجرا و زمینه سازی عفونت موجب عقب تر بردن جسم خارجی شده و خارج کردن آن از کانال مشکل تر می شود.