آرشیو سه‌شنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۸۴
صفحه آخر (جهان)
۱۲

مشارکت 45 درصدی مردم: انتخابات ریاست جمهوری تونس به دور دوم کشیده شد

نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری تونس، مشارکت 45 درصدی مردم این کشور را نشان می دهد و دو نامزد که یکی از آنها در زندان به سر می برد، به دور دوم انتخابات راه یافتند.

 هیئت عالی انتخابات تونس اعلام کرد، هیئت عالی انتخابات تونس پس از شمارش بیش از یک چهارم از آرای آخذ شده اعلام کرد که «قیس سعید» و «نبیل القروی»، دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که خود را مخالفان دولت می خوانند، به ترتیب با کسب 19 و 14/9 درصد آرا در جایگاه اول و دوم قرار دارند، که با وجود استقبال ضعیف از دور اول انتخابات، احتمال راهیابی آنها به دور دوم وجود دارد.

طبق گزارش هیئت عالی انتخابات تونس، هیچ یک از 24 نامزد انتخابات ریاست جمهوری نتوانستند میزان مورد نظر آرا برای قطعی کردن رقابت در دور اول، یعنی 50 درصد به اضافه یک رای، را به دست آورند و در صورت باقی ماندن این نتیجه پس از شمارش تمامی آرا، دو کاندیدای اول به دور دوم انتخابات راه خواهند یافت که در 29 سپتامبر(7 مهر) برگزار خواهد شد.

کارشناسان نتایج مذکور را یک زلزله انتخاباتی می دانند، چراکه به گفته آنها، این اتفاق طبقه سیاسی را که از زمان انقلاب 2011 وجود داشته، جابه جا می کند و کشور را در بلاتکلیفی قرار می دهد.

کمیسیون عالی انتخابات تونس قرار است که نتایج نهایی را امروز اعلام کند. این کمیسیون همچنین اعلام کرد که میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که یکشنبه برگزار شد، 45/02 درصد بوده و بیش از هفت میلیون رای دهنده در این انتخابات مشارکت کردند.