آرشیو پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸، شماره ۹۶۰۸
صفحه آخر
۱۲
کتابخانه

چزابه

کتاب «چزابه» مجموعه خاطرات سردار فتح الله جعفری است. در کتاب حاضر، به حوادث جبهه های جنگ در کردستان و چزابه پرداخته شده است. جعفری زمانی که در کردستان پرآشوب بود و عراق تانک ها و توپ هایش را از خطوط مرزی عبور داده و خاک ما را اشغال کرده بود، به جبهه رفت و در بسیاری از عملیات ها شرکت کرد. او در این کتاب، بخشی از خاطرات خود را بیان کرده و ادامه آن را هم در کتاب های دیگری منتشر کرده است. از نکات جالب توجه این کتاب می توان به آن اشاره کرد که راوی یک سردار نظامی است و انتظار می رود که زبان و بیانی پر از پیچیدگی داشته باشد، اما بر خلاف تصور ما او خاطرات و اتفاقات را عاری از هر گونه پیچیدگی بیان می کند؛ تا جایی که خواننده به هیچ وجه نیاز به وجود بخش توضیحات در کتاب را احساس نمی کند و با خواندن متن خاطرات متوجه منظور راوی می شود.

 این کتاب بیشتر به خاطرات، فعالیت فرماندهی وشهادت دلاورمرد جبهه های جنوب حسن باقری اشاره دارد. او در «چزابه» بیش از هر چیز لحظاتی را روایت می کند که دو زانو کنار باقری می نشسته و از تجربه های بی بدیل او برای بیرون راندن عراقی ها از خاک ایران بهره می برده و ضمن آن استراتژی جنگ را می آموخته است.در بخشی از این کتاب می خوانیم:در راه، حاج همت خیلی سوال می کرد. 

حاج احمد، حاج همت و برادر شهبازی بودند. رفتیم چزابه و خط اول دشمن را دیدند. جالب این بود که آنها گفتند برویم خط دشمن را ببینیم که چطور آرایش گرفته. در جبهه، الله اکبر، میدان مین، موانع، استحکامات، سنگرها، نیروهای پدافندی و سنگرهای احتیاط دشمن را دیدند. توضیح دادم که تیپ 26 زرهی چگونه مستقر شده بود. از خط دهلاویه و سابله بازدید کردند و حمله دشمن در سابله را تشریح کردم .این کتاب در 240صفحه و با قیمت 15هزار تومان در اختیار علاقه مندان قرار دارد.