آرشیو دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۰۳
صفحه اول
۱

افزایش 40 میلیارد دلاری ذخایر گازی ایران با کشفیات جدید

معاون امور توسعه مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به کشف میدان گازی ارم در 200کیلومتری جنوب شیراز، گفت: با توجه به حجم ذخیره 19 هزار میلیارد فوت مکعبی گاز درجا و 385میلیون بشکه ای میعانات گازی در میدان ارم، عایدی از این میدان 40 میلیارد دلار خواهد بود.

به گزارش ایرنا، رضا دهقان تاکید کرد: وجود ثروت ملی نفت و گاز، مدیون دانش بوده و امروز در جایی قرار داریم که از نظر توان داخلی، دانش فنی و تجهیزات می توانیم اعلام کنیم خودکفا هستیم و همه فعالیت های اکتشافی توسط شرکت های ایرانی انجام می شود.

وی با اشاره به کشف منابع هیدروکربوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: 75 درصد ذخایر گازی و 20 درصد ذخایر نفتی کشور در 40سال گذشته کشف شده و ایران با 159 میلیارد بشکه نفت خام در رتبه چهارم جهان و با 34 میلیارد مترمکعب گاز در رتبه دوم جهان قرار دارد. همچنین از نظر مجموع منابع هیدروکربوری رتبه اول را در دنیا داریم. حجم اکتشافات نیز نشان می دهد آن روند ادامه دارد؛ زیرا منابع کشف نشده زیادی در کشور است.

دهقان با بیان این که در حوزه اکتشاف به خودکفایی رسیدیم، ادامه داد: اکتشاف اولین حلقه زنجیره ارزش است و اگر این حلقه وجود نداشته باشد زنجیره ای وجود نخواهد داشت.

وی گفت: در توسعه نیز خودکفا هستیم تا آنجا که 33 طرح نگهداشت تولید و ازدیاد برداشت توسط شرکت های ایرانی انجام می شود و پیمانکاران پروژه استراتژیک انتقال نفت خام از گوره به جاسک به طور کامل ایرانی هستند. همچنین 80 درصد تجهیزات این پروژه از داخل کشور تامین می شود.