آرشیو دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۰۳
فرهنگ
۹
کتاب هفته

«بچه های عاشورا» به شهدای کودک و نوجوان واقعه کربلا می پردازد

قهرمانان کوچک

 روز گذشته مجموعه هفت جلدی «بچه های عاشورا» به قلم طاهره ایبد و از سوی به نشر روانه بازار کتاب شد. کتاب های جذابی که به مناسبت اربعین منتشر شده و دربردارنده داستان های کوتاهی هستند که طی آنها سرگذشت کودکان و نوجوانان کاروان امام حسین(ع) در کربلا جداگانه بازگو می شود.

آن طور که فارس نوشته، این مجموعه هفت جلدی که در آن رشادت ها و دلیری های شهدای کودک و نوجوان کربلا نقل شده است، «شمشیر و اسب زخمی»، «اسیران کوچک»، «مرد و میدان»، «کوچه به کوچه»، «جنگجوی کوچک»، «از غریبه ها می ترسم» و «عطش و آتش» نام دارند.

«شمشیر و اسب زخمی» داستان شهامت عمرو، فرزند جناده بن حارث سلمانی در سرزمین کربلا را روایت می کند. در جلد دیگر با عنوان «اسیران کوچک» روایت حماسه و شهادت اندوهناک طفلان مسلم بن عقیل بازگو شده است.

در کتاب «مرد و میدان» بازخوانی شهامت های قاسم، فرزند نوجوان امام حسن مجتبی(ع) در کربلا روایت می شود و در عنوان کتاب «کوچه به کوچه» چگونگی شهادت قاسم فرزند حبیب بن مظاهر، یار با وفای امام حسین(ع) در واقعه کربلا را می خوانیم.

جلد دیگر این مجموعه با نام «جنگجوی کوچک» داستان رشادت های عبدا... فرزند امام حسن مجتبی(ع) در واقعه کربلا را بیان می کند و «از غریبه ها می ترسم» داستان محمد فرزند سعید بن عقیل در واقعه کربلا بازگو می شود.

در آخرین جلد این مجموعه نیز با عنوان «عطش و آتش» قصه شهادت علی اکبر(ع) فرزند رشید امام حسین(ع) در میدان نبرد روایت می شود که با شجاعت تمام در واقعه کربلا حضور داشت و به شهادت رسید.

در یکی از عناوین این مجموعه با نام «جنگجوی کوچک» می خوانیم: «از وسط میدان جنگ، آنقدر خاک بلند می شود که هیچ چیز پیدا نیست. فقط خاک است و گرما، صدای شمشیر است و رنگ خون. چشم هایم می سوزد؛ گرد و خاک توی چشم هایم رفته. با نرمی دستم، چشم هایم را می مالم تا بتوانم دوباره عمویم را ببینم. نمی بینم. با دست می خواهم گرد و خاک را پس بزنم تا بلکه عمویم را ببینم. پیدا نیست. هیچ چیز پیدا نیست...».

«بچه های عاشورا» به شهدای کودک و نوجوان واقعه کربلا می پردازد»