آرشیو یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸، شماره ۵۵۰۷
زندگی: سلامت
۱۴

بررسی ضرورت مصرف کلسیم در سنین مختلف به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان

استخوان های نشکن

پوکی استخوان این روزها با توجه به سبک زندگی مدرن و یکجانشینی از یک سو و نداشتن تغذیه سالم از سوی دیگر، به یکی از محتمل ترین آسیب های دوران سالمندی تبدیل شده است. روند افزایشی ابتلا به این بیماری، سن و سال و زن و مرد هم نمی شناسد. از آنجا که هیچ کس دوست ندارد از میانسالی توان حرکتی اش را از دست بدهد و خیلی زود به عصا، واکر و ویلچر وابسته شود، اصلاح سبک زندگی، داشتن برنامه منظم ورزشی و تغذیه مناسب برای تامین املاح معدنی و ویتامین های مورد نیاز برای استخوان سازی، باید به عادتی در زندگی از سنین کودکی و نوجوانی تبدیل شود.

به دلیل فراگیری و اهمیت این بیماری همچنین کاهش بار اقتصادی آن بر جامعه 28 مهر/ 20  اکتبر روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است.

به همین مناسبت از آنجا که کلسیم یکی از مهم ترین املاح مورد نیاز برای حفظ استحکام استخوان ها به شمار می رود، نگاه دقیق تری به این عنصر ساده اما بسیار مفید و روش های تامین آن به حد کافی برای بدن خواهیم داشت تا با اصلاح سبک تغذیه، تا حد زیادی روند ابتلا به این بیماری در جامعه را کاهش دهیم. یادمان باشد حتی ماده مفیدی مانند کلسیم که علاوه بر حفظ استحکام استخوان ها به بهبود عملکرد سیستم عصبی و انقباض ماهیچه ها نیز کمک می کند، اگر به اندازه مصرف نشود، می تواند آسیب های زیادی به بدن وارد کند.