آرشیو چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸، شماره ۵۵۱۰
فرهنگ: کاغذ
۱۰
وزیری

کاغذ با صدف کوهی

چندی پیش بود که یکی از همکاران ما کاغذی با خود به تحریریه آورد و دست ما داد و خواست سعی کنیم تا آن را پاره کنیم. هر چه کش دادیم به خودمان و کاغذ نشد که نشد. دست به دامان کبریت و شعله آتش شدیم. شد. اما چشم تان روز بد نبیند. کاغذ مورد نظر ذوب شد و قطره ها مثل آهن مذاب روی دست مان ریخت. جاش هنوز باقی است اگر باور ندارید تشریف بیاورید دفتر روزنامه جام جم نشان تان دهیم. او می گفت این کاغذ را از سنگ آهن درست می کنند و آرام آرام جایش را در بازار باز خواهد کرد چرا که هم در این اوضاع نابه سامان کاغذ، به صرفه است و هم این که چندان رخ به رخ نمی شود با محیط زیست. حالا خبری شنیده ایم این طوری: مبتکری گلستانی، دستگاهی ساخته که از صدف کوهی کاغذ تولید می کند.

خبر را خبرگزاری صدا و سیمای گلستان منتشر کرده و نوشته: عبدالکریم پازن، مبتکر جوان گلستانی برای ساخت این دستگاه که نمونه خارجی آن از چین وارد کشور می شود، شش ماه تحقیق و فعالیت کرد.

با این دستگاه از صدف کوهی کاغذی از جنس سنگ تولید می شود. این کاغذ سنگی از استحکام بالاتری نسبت به سایر کاغذها برخوردار است و به دلیل ضخامت بیشتر از آن در صنعت بسته بندی استفاده می شود.

ساخت دستگاه تولید کاغذ سنگی اکنون در انحصار چهار کشور دنیاست و در صورت حمایت مسوولان نمونه بزرگ تر آن در کشور ساخته خواهد شد که توانایی رقابت با کشورهای دیگر را خواهد داشت.