آرشیو شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸، شماره ۷۱۹۸
فناوری
۱۱

فناوری جدیدی که تماشاچیان سینما را با خلق کپی دیجیتالی ستاره ها مبهوت می کند

مواجهه بازیگر 51 ساله با جوانی خودش در یک فیلم

میثم لطفی

«ویل اسمیت» که از او به عنوان سرشناس ترین ستاره رنگین پوست هالیوود یاد می شود با استفاده از فناوری «دیپ فیک» که این روزها بسیار کاربردی شده، به سن 23 سالگی خود برگشته است. «مرد ماه جوزا» نام تازه ترین فیلم این بازیگر 51 ساله است که چند هفته قبل اکران شد. او در این فیلم در نقش «هنری بروگن» یک قاتل بسیار حرفه ای و نابغه ظاهر می شود و ناگهان مورد هدف یک فرد مرموز قرار می گیرد که در سکانس های بعد مشخص می شود این فرد همتای ژنتیکی تکامل یافته او است. «ویل اسمیت» در این فیلم همزمان نقش بروگن و نقش قاتل و همتای ژنتیکی او را که 28 سال کوچک تر است، بازی می کند و این در حالی است که شکل ظاهری این فرد در تمام صحنه های فیلم به کمک فناوری «دیپ فیک» طراحی شده است. این نخستین باری است که فناوری مذکور برای شبیه سازی بازیگران در فیلم ها مورد استفاده قرار می گیرد تا دنیای حقیقی و واقعی تماشاگران پرده نقره ای سینما را فریب دهد.

یک دروغ فناورانه

تصور کنید برادرتان با شما تماس تصویری برقرار می کند و از شما می خواهد مبلغ مشخصی پول را بسرعت به یک شماره حساب واریز کنید. چند ساعت بعد برادر خود را از نزدیک می بینید و زمانی که جزئیات ماجرا را از او می پرسید، متوجه می شوید که او از این ماجرا کاملا بی خبر است. این همان اتفاقی است که پای فناوری «دیپ فیک» را به میان می آورد. فناوری مذکور به معنای «جعل عمیق» یک تکنیک مبتنی بر هوش مصنوعی است که بواسطه آن تصاویر و ویدئوهای دروغین و البته واقع گرایانه و باورپذیر ساخته می شوند. در این فناوری به کمک دوربین حالت های مختلف چهره یک نفر در موقعیت های مختلف از جمله حرف زدن، حرکت کردن و... تشخیص داده می شود و سپس هوش مصنوعی حالت های مذکور را روی چهره فرد دیگر کپی می کند و در نتیجه شما رفتارهایی را می بینید که فرد مورد نظر هرگز در دنیای واقعی این مسائل را به زبان نیاورده بود یا این حرکات را انجام نداده بود.

در فیلم جدید، شما «ویل اسمیت» را در سن 23 سالگی هم مشاهده می کنید که در واقع بازیگر اصلی با گریم فرد جوان نیست. شخصیت دوم فیلم یک موجود کاملا دیجیتالی است که از اسکلت داخل بدن گرفته تا مژه های او مبتنی بر فناوری «دیپ فیک» در استودیوهای جلوه های ویژه «وتا دیجیتال» در نیوزیلند ساخته شده است. مدیران هالیوود اعلام کردند، ساخت این شخصیت دیجیتالی که در فیلم با نام «جونیور» شناخته می شود و هیچ فردی نمی تواند غیرواقعی بودن او را تشخیص دهد، به تنهایی ده ها میلیون دلار هزینه داشته است و به عبارت دیگر می توان گفت دو برابر بیشتر از استخدام «ویل اسمیت» واقعی خرج روی دست آنها گذاشته است.

«مرد ماه جوزا» نخستین فیلم سینمایی تاریخ محسوب می شود که «دیپ فیک» در آن نقش آفرینی می کند و ساخت این فیلم با هزینه ای بالغ بر 138 میلیون دلار به اتمام رسیده است. «دیپ فیک» و بالاترین سطح جلوه های ویژه که در این فیلم به نمایش درآمده اند یک راه جایگزین را در عرصه سینما مطرح می کنند تا به جای آنکه بازیگران دو مدل گریم شوند، مقابل همتای دیجیتالی خود قرار بگیرند. همگرایی تکنیک جلوه های ویژه با «دیپ فیک» موجب شده است هزینه ساخت کپی دیجیتالی انسان ها به میزان قابل ملاحظه کاهش یابد و این اتفاق باعث شود در آینده نه چندان دور به جای آنکه اسپیکرهای هوشمند نظیر «الکسا» کارهای ما را در خانه انجام دهند، یک فرد دیجیتالی کاملا واقعی امور روزمره در خانه را پیگیری کند.

«پائول فرانکلین» یکی از بنیانگذاران و مدیران خلاق استودیوهای جلوه های بصری DNEG در این خصوص گفت: «هزینه شبیه سازی های واقعی طی 20سال گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافته است. اقداماتی که متخصصان جلوه های ویژه طی دو دهه گذشته انجام می دادند هم اکنون یک نرم افزار ساده براحتی ارائه می کند. استفاده از این فناوری در فیلم جدید «مرد ماه جوزا» اوج بکارگیری فناوری در یک فیلم سینمایی است.»

یک تصویر غیرواقعی

ساخت کپی دیجیتالی کاملا واقعی و باورپذیر «ویل اسمیت» توسط استودیوی «وتا دیجیتال» انتقادات گسترده سیاستمداران، فعالان حریم شخصی و حتی شرکت های فیلمسازی را به دنبال داشت. منتقدان توضیح دادند ویدئوهای جعلی قانع کننده می تواند برای دستکاری در روند فعالیت انتخابات، سازمان های دفاعی یا برای اخاذی و سوءاستفاده از اشخاص به کار گرفته شود و اگرچه «دیپ فیک» هم اکنون در قالب یک ابزار سرگرمی مورد توجه قرار گرفته است، ولی در آینده می تواند خطرات فراوانی را به همراه داشته باشد.

شرکت امنیت سایبری «دیپ فیک لب» که نرم افزار آن امکان تشخیص ویدئوهای دستکاری شده را فراهم می کند چندی پیش اعلام کرد در شش ماه نخست سال جاری میلادی 14 هزار و 678 ویدئوی ساخته شده مبتنی بر فناوری «جعل عمیق» به صورت عمومی روی اینترنت منتشر شد که کاربران قابلیت تشخیص غیرواقعی بودن بسیاری از آنها را نداشتند و 96درصد این ویدئوها در گروه تصاویر مستهجن با چهره یک فرد سرشناس طبقه بندی می شدند.

«کاتجا بیگو» از محققان علوم داده که در شرکت «نستا» به صورت تخصصی روی فناوری «دیپ فیک» تحقیق می کند در این خصوص گفت: «این فناوری سریع تر از آنچه که فکر کنید در حال پیشرفت است. فیس بوک، گوگل و مایکروسافت تلاش های گسترده ای برای جلوگیری از پخش تصاویر گمراه کننده در اینترنت انجام داده اند و این شرکت های بزرگ امیدوارند ابزارهای جدید برای تشخیص آسان این ویدئوها را در اختیار کاربران بگذارند.»

خلق شخصیت های دیجیتالی با شکل ظاهری واقعی از اقدامات دیرینه هالیوود محسوب می شود که همواره موجبات نگرانی منتقدان را فراهم کرده است. «اشتوارت ادکاک» مدیر مرکز جلوه های ویژه استودیوی وتا در این خصوص توضیح داد: «برای آنکه شخصیت «جونیور» جان بگیرد و وارد دنیای واقعی شود، انیماتورها و طراحان صدها ساعت تلاش کردند. در برخی صحنه ها تصور می شد یک انسان واقعی را روی زمین خلق کردیم تا یک اثر تصویری.»

کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که گستردگی هرچه بیشتر فناوری هایی نظیر یادگیری ماشینی (ML)، هوش مصنوعی (AI) و سرویس های پردازش ابری که حتی گوشی های هوشمند هم به آنها مجهز شده اند، باعث می شود در آینده نه چندان دور «دیپ فیک» به یکی از قابلیت های روتوش عکس های سلفی تبدیل شود و کاربران بتوانند آن طور که می خواهند، خود را در عکس ها نمایش دهند. «پیتر روجاس» از منتقدان این عرصه معتقد است که گام بعدی «دیپ فیک» در عرصه سیاست خود را نمایان می کند تا کپی جعلی رهبران کشورها و سیاستمداران با چهره های کاملا باورپذیر صحبت های خود را به مردم القا کنند.

هم اکنون تنها دو سال از زمان تولد «دیپ فیک» می گذرد و با وجود این تغییراتی که این فناوری در ماه های اخیر تجربه کرده است خبر از پیشرفت های هرچه بیشتر آن در آینده می دهد. یک شرکت چینی ماه گذشته اپلیکیشنی را با نام «زائو» عرضه کرد که به کاربران امکان می داد در برخی صحنه های فیلم های سینمایی مشهور از جمله تایتانیک در مقابل «لئوناردو دیکاپریو» بازیگر سرشناس هالیوود حاضر شوند. باید دید این قبیل ابزارها و نرم افزارها در سال های پیش رو چگونه روی زندگی مردم تاثیر می گذارند.