آرشیو شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸، شماره ۵۵۱۹
زندگی: ایران
۱۶
میراث فرهنگی

حرکت کاروانسرای خان خوره به سمت تخریب

منبع: ایرنا

جاده شیراز به اصفهان را که طی می کنیم، 60 کیلومتر مانده به شهر آباده، کاروانسرایی سنگی به نام خان خوره دیده می شود که شاید آخرین جلوه های آن است که به چشم می آید و در یک کلام درحال تخریب است.

هشت برج دفاعی، نمایی سنگی، پانزده حجره، آب انبار و اصطبل حیوانات از مشخصات عمده کاروانسرای خان خوره است که مثل بسیاری از بناهای مانند خود دچار فراموشی شده و تخریب های انسانی و طبیعی دست نابودی بر سر و بدنش کشیده اند. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آباده در همین رابطه با بیان این که 42 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی مربوط به شهرستان آباده است، می گوید: از شاخص ترین این آثار می توان به کاروانسراهای ایزدخواست، شورجستان و خان خوره اشاره کرد که به جای مانده از دوره صفوی است و به دلیل هنر معماری شاخص هستند.

داوود جعفرپور با بیان این که مرمت و نگهداری از کاروانسرای خان خوره می تواند به رونق گردشگری منطقه کمک کند، می افزاید: وجود قنات و فضای سرسبز اطراف این کاروانسرا موقعیت ویژه ای است تا آن را به منطقه بومگردی تبدیل کند، اما رئیس اداره اوقاف آباده درباه کاروانسرای خان خوره معتقد است: این کاروانسرا به دلیل موقوفه بودن ساختمانش امکان جذب اعتبار برای مرمت نداشته و ساختمان آن آسیب های جدی دیده است. مسلم برزگر می گوید: آمادگی جذب سرمایه گذار برای مرمت و بهره برداری از این کاروانسرا داریم تا به عنوان یک مکان گردشگری معرفی شود. کاروانسرای خان خوره در آباده و در منطقه ای به همین نام واقع شده و 12 مهر 1376 با شماره 1928 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.