آرشیو دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۳۲
صفحه آخر (جهان)
۱۲

کیسینجر: جنگ تجاری با چین برای آمریکا فاجعه بار تر از جنگ جهانی است

وزیر خارجه سابق و طراح سیاست های امپریالیستی آمریکا طی دهه های پس از جنگ جهانی دوم، به مقامات واشنگتن هشدار داد، جنگ تجاری آمریکا و چین، می تواند منجر به یک «نتیجه فاجعه بار» حتی بدتر از جنگ های جهانی شود.

به گزارش ایسنا، «هنری کیسینجر» طی یک سخنرانی در شهر «نیویورک» اظهار داشت، آینده جهان وابسته به این است که آمریکا و چین اختلافاتشان را حل کنند. او هشدار داد، رقابت میان این دو قدرت اول اقتصادی جهان، «دائمی» است و آنها مجبورند به رقابت میان خود «عادت کنند» و یا با دست زدن به ریسک، با تبعات فاجعه بار مواجه شوند.

کیسینجر در سال 1972 زمینه ساز سفر «ریچارد نیکسون» رئیس جمهور وقت آمریکا به چین بوده است.

او در سخنرانی خود گفت ، یک سری اختلافات بنیادین در روش های مذاکره چینی ها و آمریکایی ها وجود دارد، بنابراین لازم است آمریکا ذهنیتش را درباره چین به عنوان یک قدرت در حال ظهور تغییر دهد.

او ادامه داد: دیگر نمی توان فکر کرد که یک طرف می تواند بر طرف دیگر مسلط شود. بنابراین کشورهایی که عادت کرده بودند به اینکه خودشان را استثنایی و یگانه بپندارند حالا باید به این حقیقت عادت کنند که رقیبی برای آنها وجود دارد.

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا گفت، با توجه به تاریخ تحولات میان ابرقدرت ها، تعارضات «اجتناب ناپذیر» هستند، اما شکست در ترمیم روابط هم می تواند شدیدا خطرناک باشد.

کیسینجر افزود: شاید نتوان به توافقی تمام و کمال دست یافت، اما آنچه که الزامی است این است که دو کشور درک کنند یک نزاع دائمی بین آنها نمی تواند برنده ای داشته باشد.

او اظهار داشت: اگر این وضعیت منجر به یک نزاع دائمی بین این دو کشور شود، نتیجه ای فاجعه بار رقم خواهد خورد. این نتیجه بدتر از جنگ های جهانی خواهد بود، جنگی که تمدن اروپایی را ویران کرد.