آرشیو چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸، شماره ۴۷۶۸
تاریخ و اقتصاد
۲۲
گاهشمار

مناقشه بر سر استخدام رئیس پست و تلگراف

نمایندگان دوره ششم مجلس شورای ملی بنا به پیشنهاد وزارت مالیه طی تصویب یک ماده واحده به دولت اجازه دادند مسیو ژامار، تبعه دولت بلژیک را به سمت ریاست کل پست و تلگراف استخدام کند. آنچه می خوانید نظر دو تن از مخالفان و موافقان این مصوبه است:

آقا سیدیعقوب: بنده در این ماده عرایض زیادی ندارم الا اینکه دو سه مساله را آقای وزیر مالیه و مخبر محترم اظهار کردند که خواستم جواب عرض کنم و خیلی هم متاسفم از اینکه آقای وزیر مالیه تشریف ندارند، آقای وزیر مالیه می فرمایند ما هر قدری که تصور بکنیم تشکیل ادارات می دهیم! خیر این طور نیست. وزرای ما همچو متخصصی نیستند که هر روز یک خرجی درست و به مردم تحمیل کنند. در روزنامه جات می نویسند که وزرا هر روز یک اداره درست می کنند به اسم اداره اطلاعات! اداره سیاسی! اداره پلتیکی! هی خرج، هی خرج! این طور نیست. اگر وزرا این طور متخصص بودند که هی اداره برای مملکت تشکیل بدهند دیگر ما اینجا نبودیم ما در اینجا هستیم که ببینیم چه خرجی را برای ملت لازم داریم. و باید مسائل کاملا تحت کنترل و نظارت ما باشد. هرکس را می خواهند داخل کنند و هر اداره که باید تشکیل شود تمام باید تحت نظر مجلس باشد. می گویند ما هر خرجی را می توانیم بکنیم! خیر این طور نیست. شما چه کاره اید که هر خرجی را بتوانید بکنید؟بنده که رای نمی دهم آقایان و آن کسانی هم که می دانند این حق مال خودشان است رای نخواهند داد. مگر اینکه حس بشود که برای مملکت لازم است و مملکت محتاج است. نه اینکه وزیر محتاج باشد و به واسطه یک روابطی مایل شده است و وجود فلان آدم را لازم می داند داخل کند. بنده وجود او را لازم نمی دانم و عقیده هم ندارم.

این راجع به فرمایش آقای وزیر مالیه. اما راجع به فرمایش آقای شیروانی. عرض می کنم همان طور که خودشان هم فرمودند بنده هم عرض کردم و کاملا اطلاع دارم که وزارت پست و تلگراف خراب است. بنده به نجابت کسی حمله نکردم و کسی را محل ایراد قرار ندادم. بلکه بنده معتقدم که نجابت بهترین چیزها و بالاترین مقامات است، بنده راجع به خرابی پست و تلگراف عرض کردم. این متخصص که آبادی را از بلژیک بار نمی کند بیاورد اینجا، شما همین اختیاری را که به او می دهید به معاون یا مدیرکل وزارتخانه که در اینجا هست بدهید و قانون را هم بدهید به دستش و بگویید آقای معاون، آقای مدیرکل حالا مثلا وزیر داخل در قسمت های سیاست و ژنرال پلیتیک است و داخل در این کارها نمی شود. تو این کار را بکن این وزارتخانه مدیرکل که خیلی پیدا کرده است. وزیر را هم کاری نداریم. معاون اداری را که اینجا هست قوت و اختیار بهش بدهید و بگویید آقا! قانون را اجرا کن بنده نگفتم همه اجزا را بیرون کنند که فردا برای بنده کودتای پست و تلگراف درست کنند خیر. بنده عرض کردم قانون در آنجا حکومت کند و مستخدمین ادارات باید تحت قانون اطاعت کنند. نظر به این مساله و مخصوصا ضیق مالیه که بنده می بینم و با این حس که در مجلس پیدا شده است که امسال بلکه بتوانیم مالیات سرانه و اصناف را لغو کنیم. به این جهت بنده عرض کردم اختیاری به معاون یا مدیرکل بدهید که برود در وزارتخانه این تشکیلات را درست کند. اگر از عهده اصلاح تشکیلات آنجا برنیامده و نتوانست این دسته جات کوچکی را که در آنجا هستند اصلاح کنند آن وقت کس دیگر را بیاورید و با این اختیارات گمان نمی کنم ما محتاج باشیم صدهزارتومان بر بودجه مملکت بیفزاییم.

رئیس: آقای عباس میرزا.

عباس میرزا فرمانفرماییان: آقای آقا سیدیعقوب که با این لایحه مخالفت می فرمایند فقط از نظر قلت مخارج و صرفه جویی است. ولی اساسا باید این نکته را متوجه شوند که وزارت پست و تلگراف یک وزارتخانه داخلی نیست و تنها برای ارتباطات داخلی مملکت نیست، بلکه وسیله ارتباطات ایران با تمام دنیا است و اهمیتی هم که روز اول پست و تلگراف داشته مرتبط کردن کل ممالک بوده است به هم. و البته در این موضوع هر قدر این موسسه بهتر و آبرومندتر اداره شود،حیثیات مملکت در انظار خارجه بهتر حفظ می شود و از این نظر بنده عقیده ام این است که موافقت در این موضوع و خرجی که در اینجا پیش بینی شده است در مقابل این خرج هایی که شده و مستشارانی که استخدام می شوند چندان اهمیت ندارد. این یک خرجی است که اداره پست و تلگراف به مناسبت حوائجی که برای ارتباط با خارجه دارد لازم است بکند زیرا پست خانه مخصوصا یک موسسه بین المللی است و هر چند سالی یک مرتبه کنفرانس های پستی در خارجه تشکیل می شود و خیلی لازم است.