آرشیو یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸، شماره ۹۶۵۲
صفحه آخر
۱۲
کتابخانه

دین داری در دنیای معاصر

کتاب «دین داری در دنیای معاصر» نوشته سید مجتبی حسینی نویسنده،کارگردان و تهیه کننده است. اثر معروفی که وی در آن فعالیت داشته، میراث آلبرتا است. حسینی در این کتاب سعی کرده تا شاخصه های دین داری در دنیای امروز را مورد بررسی قرار دهد منتها با استناد به روایات معصومین علیهم السلام. هرچند که به تعبیر نویسنده هرکس می تواند شاخصه هایی برای دین داری داشته باشد که این مطلب هم قابل بحث و بررسی است.

حسینی دراین زمینه درمقدمه کتاب خود می نویسد: چه بسا کسی بخواهدبه دلیل الزامات خاص دینی ومذهبی موردنظرخود،سبک زندگی ای داشته باشدکه یابادنیای معاصرقابل جمع نباشدیاقابل جمع به نظرنرسد؛دراین دفترحدمتعادل وبه نوعی حداقل ضروری دین داری آن هم براساس مستندات اصلی دین و نه شعارها،عادت ها و فرهنگ ها بازخوانی شده است. روی سخن حسینی در این کتاب با افرادی است به غیر از توجه به دنیای مادی ، به آخرت خود نیز اهمیت می دهند. و سوالاتی دارند که در پی یافتن پاسخ آن سوال ها هستند. مولف در این اثر ابتدا تعریف هایی از دنیای معاصر ارائه می کند و بعد به چالش های دین داری می پردازد.

پس ازآن چالش عوارض دنیای معاصر بادین داری را موردتوجه قرارمی دهد. آخرین مباحث این نوشتار نیز بررسی رابطه انسان باخدا درسه بخش است.در بخشی از کتاب می خوانیم: «در تفکر دینی اسلام خدا و انسان بیگانه از یکدیگر نیستند آن چیزی که در دیانت ما مهم است ارتباط انسان با خداست و این ارتباط در چندین محور شکل می گیرد، رابطه عبادت،رابطه محبت،رابطه توکل و رابطه نصرت. یکی از مشکلاتی که امروزه در تطبیق مسائل دینی و دیگر مسائل فرهنگی وجود دارد ناشناخته ماندن و شکافته نشدن رابطه انسان با خداست.»انتشارات نیستان تا کنون ناشر آثار متعددی از سید مجتبی حسینی  بوده که بسیاری از آنها از مجموعه سخنرانی های وی گردآوری شده است.  این کتاب در سال 1398 در 160 صفحه و با قیمت 19500 تومان چاپ شده که علاقه مندان می توانند آن را تهیه و مطالعه کنند. و همچنین نسخه صوتی این کتاب با صدای محمد آقاسی نیز در دسترس عموم قرار گرفته است.