آرشیو دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۵۰
شهرستان ها
۷

عوامل اصلی تعطیلی واحدهای کوچک صنعتی زنجان چیست؟

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان گفت: وجود مشکلاتی از جمله اختلاف بین شرکا، قدیمی بودن دانش فنی و غیره موجب تعطیلی واحد تولیدی می شود.

ایرج احمدی ، اظهار کرد: صنایع کوچک و متوسط مزایای بالاتری نسبت به صنایع بزرگ دارند؛ زیرا نوآوری، اشتغال زایی، انعطاف پذیری و حجم سرمایه گذاری پایین در این صنایع بیش تر است، اما دارای معایبی مانند بازاریابی نیز هستند. با این وجود صنایع کوچک نیازمند حمایت و توجه ویژه در زمینه توسعه زیرساخت، توسعه بازار، بهبود فضای کسب و کار و توسعه فناوری نیز است.

این مسئول ادامه داد: شهرک صنعتی استان زنجان، 850 واحد تولیدی دارد که حدود 70 درصد آن مختص واحدهای تولیدی کوچک است و در سال گذشته 70 واحد توانست صادرات به کشورهای دیگر داشته باشد اما در حال حاضر برخی از واحدهای کوچک شهرک صنعتی غیرفعال است.

وی افزود: در صورتی که همه واحدهای کوچک فعال شود به همراه صنایع بزرگ استان می تواند برای 50 هزار نفر اشتغال زایی داشته باشد؛ اما در حال حاضر برخی از واحدهای کوچک غیرفعال است و مجموع اشتغال ایجاد شده واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ استان کم تر از یک سوم این مقدار است.

احمدی تصریح کرد: 70 درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی استان، واحدهای کوچک هستند و 17 درصد واحدهای تولیدی شهرک صنعتی زنجان غیرفعال است؛ زیرا سالانه مشکلاتی در واحدهای صنعتی کوچک ایجاد می شود که موجب خروج این واحدها از چرخه تولید می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان، یادآور شد: وجود مشکلاتی از جمله اختلاف بین شرکا، قدیمی بودن دانش فنی، مشکلات فرسودگی در تاسیسات، ورود برخی کالاهای مشابه به کشور که واحدهای کوچک، توان رقابت با آنها را ندارند، موجب تعطیلی واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی استان می شود.

وی خاطرنشان کرد: با ورود کالاهای مشابه داخلی، کارخانجات کوچک توان رقابت را از دست می دهد و برخی از واحدها به همین دلیل از چرخه تولید خارج می شوند تا این که دوباره مواردی از جمله تعرفه ورود برخی کالاها  اعمال و در نهایت رونق دوباره صنایع کوچک در استان تجربه شود.