آرشیو سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸، شماره ۹۶۵۴
صفحه آخر
۱۲
کتابخانه

دنده لج

دکتر زینب السادات حسینی

«دنده لج» نام کتابی است اثر محمد ترکاشوند. اثری جذاب و پر کشش،داستانی درباره رویارویی یک پدر با جوان سرکش خود که در اوج دوران بلوغ است و به دلیل اختلافات فرهنگی و فکری از منزل فرار کرده . در خلال داستان پدر به پیشنهاد دوست قدیمی خود شروع به مرور خاطرات دوران جوانی اش می کند بلکه شباهت هایی بین خود و فرزندش پیدا کند که در حین این کار قدم به خاطراتی تلخ می گذارد و تجربه هایی را به خاطر می آورد که دوست ندارد فرزندش آن ها را تجربه کند.

 در قسمتی از کتاب می خوانیم:

«یک ساعت طول کشید تا توی کتاب فروشی های خیابان انقلاب، کتاب پیشنهادی محمدحسین را پیدا کنم. 50 هزار تومان هزینه خرید کتاب حرکت در مه شد، دقیقا به اندازه درآمدی که از نوشتن یک مطلب برای ستون سیاسی یک روزنامه کثیرالانتشار داشتم. حوصله تاکسی و مترو را نداشتم. از جلوی همان کتاب فروشی، اسنپ گرفتم و توی مسیر فهرست کتاب را خواندم. همه تلاش استاد شهسواری این بوده که خواننده کتاب چگونه مثل یک نویسنده فکر کند. همیشه موقع نوشتن مقاله های سیاسی این را باور داشتم که هیچ چیزی در دنیا قدرتش بیشتر از کلمه نیست. خودم دیده بودم که چند کلمه از یک مقاله سیاسی من موجب استیضاح یک وزیر شده بود.»

داستان «دنده لج» داستانی صریح و گیرا است. نویسنده  تلاش کرده تا شخصیت اصلی داستان را که پدر خانواده است،شخصیتی منطقی و معقول به تصویر بکشد.

او یک روزنامه نگار فعال در بخش سیاسی است و وقتی با ناهنجاری هایی در رفتار پسرش رو به رو می شود متوجه می شود نمی تواند با دانسته های عادی خود به رفتار او پاسخ بدهد. به همین دلیل در گذشته خودش به دنبال کشف پاسخ این سوال است که مخاطب را با خود همراه می کند. نشر نیستان این کتاب را در سال 1398 چاپ کرده است و علاقه مندان می توانند این کتاب را با قیمت 27هزار تومان تهیه و مطالعه کنند.