آرشیو چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۵۲
صفحه آخر (جهان)
۱۲

نشست آشتی روسیه و اوکراین در «دونباس»

روسای جمهور روسیه و اوکراین با برگزاری نشست مشترک در پاریس، بر سر اجرای آتش بس در شرق اوکراین تا پایان سال 2019، توافق کردند.

«ولادیمیر پوتین» دوشنبه شب در پاریس با «ولودیمیر زلنسکی» دیدار و گفت‎وگو کرد. به گزارش میزان، این دیدار با میانجیگری آلمان و فرانسه انجام شد و در جریان آن، دو طرف درباره اجرای «کامل و جامع» آتش بس در منطقه مورد تنش مسکو و کی یف در شرق اوکراین تا پایان سال 2019 به توافق رسیدند. در این نشست چها جانبه ، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، نیز حضور داشتند.

روسای جمهور روسیه و اوکراین همچنین، درباره آزادی زندانیان و تبادل آنها تا پایان سال 2019 (10 دی آینده) نیز به توافق رسیدند. بر اساس بیانیه ای که در پایان این اجلاس منتشر شد، مسکو و کیف متعهد شدند تا پایان سال 2020 درگیری های نظامی را در سه منطقه دیگر مرزی متوقف کنند. پوتین در نشست مشترک با زلنسکی، از این توافق به عنوان «گامی مهم» برای کاهش تنش ها یاد کرد. رئیس جمهور اوکراین نیز، از توافق میان مسکو و کیف بر سر صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله عبوری از اوکراین خبر داد. طی پنج سال گذشته، شرق اوکراین شاهد درگیری میان نیرو های تحت حمایت روسیه و ارتش اوکراین بوده است. دیدار پاریس، نخستین دیدار میان روسای جمهور روسیه و اوکراین طی سه سال اخیر بوده است.