آرشیو پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸، شماره ۳۵۸۹
روزنامه فردا
۱۶
واکنش

پذیرش دیگری، عدالت و آرامش

در روزهای گذشته اتفاقات تلخی در گوشه و کنار کشورمان رخ داد، شاید پس از پایان قطعی اینترنت سراسری بود که بسیاری در جریان اتفاقاتی که رخ داده است، قرار گرفتند. در این بین،  اهالی فرهنگ و هنر هر کدام به شیوه خود به این اتفاق ها واکنش نشان دادند.  بیانیه ای منتشر شد که اسم های اولیه امضاکننده آن نام های شناخته شده ای  مانند اصغر فرهادی، رخشان بنی اعتماد، بهمن فرمان آرا و... بود و اکنون امضاهای مردمی آن از 30 هزار تا گذشته است. همچنین داوران لاک پشت پرنده از منظر کودکان به این ماجراها نگاه کرده اند: «آنچه در همه ی این سال ها به ما انگیزه ی کار می داد، رویای آینده ای بهتر برای کودکان و نوجوانان ایران بود؛ تا بیش از نسل های گذشته با کتاب آشنا شوند، بخوانند، بنویسند و در صلح و آرامش در کنار یکدیگر به مفاهیمی چون پذیرش دیگری، مشارکت، عدالت و آزادی بیندیشند. 

بی گمان در این روزها که مردم ایران سختی ها و تلخی ها را از سر می گذرانند، کودکان و نوجوانان دچار آسیب هایی شده اند، مبادا نگرانی های آینده این سرزمین جلوی جوانه زدن رویاهایشان را بگیرد .در این روزها تلاش برای ساختن دنیایی بهتر، تسلی بخشیدن به دل های پردرد، دعوت به گفت وگو و فهم یکدیگر و روشن کردن شمعی برای آینده ای بهتر برای کودکانی که پدران، مادران یا دوستان شان را از دست داده اند یا آنها را در جنگ معیشت شکست خورده تر از قبل می بینند، بسیار دشوار است.

لاک پشت پرنده دستان کودکان را در هیچ شرایطی رها نخواهد کرد. ادبیات و اندیشه تنها ابزار کار ماست. اکنون که معیشت خانواده ها در سراسر ایران سخت تر می شود، گروه داوری لاک پشت پرنده از دست اندرکاران و مروجان کتاب کودک دعوت می کند فعالیت خود را در مناطق آسیب دیده و حاشیه شهرهای بزرگ متمرکز کنند.

کودکان و نوجوانان این مناطق بیش از هر زمان دیگری چشم به راه کلمات تسلی بخش ما هستند»