آرشیو یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸، شماره ۳۶۱۵
روزنامه فردا
۱۶
پیشخوان

حوادث آبان در «بازخورد» یازدهم

کار گیگ و پلتفرم هایی که مشاغل موقت، کم مزد و پیش پاافتاده را برای کاربران تسهیل می کنند، موضوع روی جلد شماره یازدهم مجله «بازخورد» است. این شماره بازخورد همچنین نگاهی داشته است به قطع شدن اینترنت که در پی ناآرامی های آبان و آذر امسال اتفاق افتاد.

 ابتلای گرتا تانبرگ به اتیسم و تاثیر این عارضه در موفقیت او، ابداع کامپیوترهای کوآنتومی و نیز گسترده شدن امپراتوری زبان انگلیسی در دنیای امروز از موضوعات شماره یازدهم بازخورد است. مشکلاتی که دیپ فیک برای روزنامه نگاران جهان پیش آورده هم از دیگر مطالب این شماره است.

 در این شماره مقاله ای منتشر شده که اشاره کرده است به چند اثر از ادبیات معاصر ایران که خواندنشان برای روزنامه نگاران توصیه می شود. گزارشی نیز از عادت برخی روزنامه نگاران به پیاده نکردن نوار مصاحبه خود و گذاشتن این کار برعهده دیگران در این شماره منتشر شده است. فعالیت روزنامه نگاران ایرانی در توییتر هم موضوع گزارشی دیگر است. در بخش نمونه کار، فعالیت سه خبرنگار آسوشیتدپرس شرح داده شده که جنگ یمن را پوشش داده و برنده پولیتزر 2019 شده اند. شماره جدید بازخورد در120 صفحه و با قیمت 25 هزار تومان با مدیرمسئولی سعید ارکان زاده منتشر شده است.

رمانتیسم سیاسی

امروز یکشنبه 15 دی نشست نقد و بررسی کتاب «رمانتیسیسم سیاسی» نوشته کارل اشمیت با ترجمه نیره توکلی در دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می شود. این کتاب پژوهشی تاریخی است که مانند دیگر آثار او، نقد سیاسی بنیادینی را عرضه کرده است. او در این اثر، از مفهومی از عمل سیاسی دفاع می کند که استوار است بر مفاهیم خیر و شر، عدالت و بی عدالتی و حمله به انفعال سیاسی که معمولا تجربه سیاسی رمانتیسیسم سیاسی است.

این کتاب در اصل در 1919 منتشر شد اما متن پیش رو ترجمه ویرایش دوم در سال 1925 است که تجدیدنظر گسترده آن با افزودن پیشگفتاری جدید و مقاله نظریه سیاسی و رمانتیسیسم اشمیت انجام شد.  نشست نقد و بررسی آن امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در ساعت 17 در سالن جلسات انجمن جامعه شناسی با حضور نیره توکلی (مترجم) و احمد سمیعی، اسدالله امرایی، نیما قاسمی و داروین صبوری برگزار می شود.